تالارهای پادشاه ایرانی

بازگشت   تالارهای پادشاه ایرانی > جانداران > كشاورزی > ادوات و تجهیزات کشاورزی

پاسخ
 
ابزارهای تاپیک جستجوی این تاپیک

ماشینهای خاک ورزی- ماشینهای کاشت و داشت و برداشت
  #1  
قدیمی 12/08/2010
آواتار eli joon
eli joon eli joon آفلاین است
كاربر فعال
 

نام: الهه
جنسيت: زن
شغل: کارمندمخابرات
محل سکونت: مشهد
مدرک تحصيلی: فوق دیپلم نرم افزار
پست: 976
سپاس: 253
از این کاربر 449 بار در 316 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 0
به این کاربر 32 بار در 23 پست اعتراض شده
چوب: 74,739
ارسال پیغام Yahoo به eli joon
ماشینهای خاک ورزی- ماشینهای کاشت و داشت و برداشت

ماشینهای خاک ورزی- ماشینهای کاشت و داشت و برداشت


قسمت های مختلف کمباین غلات
ماشینهای خاک ورزی: در قسمت نظری این درس نخست دانشجو با انواع ماشین های شخم اولیه و ثانویه و ساختمان و طرز کار هر یک آشنا گردیده، سپس روش های بکارگیری، تنظیمات، نگهداری و تعمیرات ادوات شخم را می آموزد و در بخش عملیات ماشین های خاکورزی، هریک از آنها را خودش به کمک تراکتور به مزرعه می برد و در زمین با آن کار می کند و نحوه ی کار آنها را فرا می گیرد.
ماشینهای کاشت و داشت: پس از این که با ماشین های خاک ورزی بستر مناسبی برای کاشت بذر آماده کردند ماشین های کاشت را وارد زمین مزرعه می کنند و با توجه به تنوع محصولات کشاورزی، دانشجویان باید ماشین های اختصاصی هر محصول را کاملاً شناخته، با طرز کار و تنظیمات هر یک از آنها برای کاشت به صورت نظری و عملی آشنا شوند و هر یک را در زمین مورد آزمایش قرار دهند. برای مثال، اجزای ساختمانی یک غده کار سیب زمینی با اجزای ساختمانی یک خطی کار غلات بسیار متفاوت است. همچنین وقتی که محصول کاشته و سبز شد احتیاج به نگهداری دارد که در قسمت ماشین های داشت، انواع سمپاش ها، کودپاشها، سله شکن ها ،کولتیواتورها، ساختمان، طرز کار، تنظیمات، سرویس و نگهداری هریک از آنها تدریس گردیده و دانشجویان در عملیات، با آنها کار می کنند.
تکنولوژی موتور - شناخت و کاربرد تراکتور
برای آشنایی بیشتر با مکانیزاسیون در نظر دارم که تعدادی از دروس اصلی این رشته را به صورت مختصر به خوانندگان عزیز معرفی کنم. در این مطلب به دو درس اصلی تکنولوژی موتور و شناخت و کاربرد تراکتور می پردازم:
تکنولوژی موتور: انواع موتورهای احتراق داخلی چهارزمانه و دوزمانه بنزینی و گازوئیلی، اجزا ی ساختمانی و طرز کار هر یک از آنها و نیز کلیه ی سیستم های سوخت رسانی، برق رسانی، روغن کاری ، خنک کار ی و انتقال قدرت در قسمت نظری تدریس گردیده و در بخش عملی ضمن نمایش انواع موتورهای برش خورده، تعدادی از موتور خودروهای متنوع برای دانشجویان و به کمک خودشان باز و بسته شده. علاوه بر این در تمام بخش های موتور، عیب یابی و رفع عیب موتورها آموزش داده می‌شود.
شناخت و کاربرد تراکتور: دراین درس دانشجو با انواع تراکتورها، طرز کار آنها و متعلقات تراکتور ، سیستم هیدرولیک تراکتور و طرق مختلف اتصال ادوات کشاورزی به تراکتور، طرز انتقال قدرت از تراکتور به ادوات کشاورزی و همچنین مراقبت و نگهداری تراکتور به طور نظری و عملی آشنا می‌گردد و رانندگی با انواع تراکتور را می آموزد.
کلاچ در تراکتور (Clutch)
کلاچ(Clutch) وسیله ایست که براساس وجود اصطحکاک بین دو سطح کار می کند و وظیفه اش قطع و وصل در انتقال توان از میل لنگ و موتور به جعبه دنده است.
همانطور که در شکل مشخص است کلاچ از پدال، محور اتصال پدال و توپی بلبرینگ، توپی بلبرینگ، بلبرینگ، صفحه‌ی تماس بلبرینگ و سطح انگشتی ها، انگشتی ها، فنرها، پوسته فنر، میله‌ی اتصال پوسته فنر وصفحه‌ی فشاردهنده، پیچ تنظیم طول فنر، استکانی های فلزی که فنر داخل آن قرار می گیرد، صفحه‌ی فشاردهنده، صفحه کلاچ که بر روی آن لنت کوبی شده است و شافت کلاچ که وظیفه‌ی انتقال توان به جعبه دنده را برعهده دارد تشکیل شده است.
حال طرز کار کلاچ لنتی یک مرحله ای:
در مورد کلاچ دو حالت وجود دارد: 1- حالتی که پا بر روی پدال فشار نمی آورد. 2- حالتی که پا بر روی پدال فشار می آورد.
در حالت اول که هیچ فشاری بر روی پدال وجود ندارد، بلبرینگ بر روی انگشتی ها فشاری وارد نمی کند لذا فنرها که در داخل استکانی قرار دارند نیز در بیشترین حالت انبساط قرار گرفته اند. فنرها از یک طرف به پوسته فنر و از طرف دیگر به واسطه‌ی میله‌ی درون آن به صفحه‌ی فشاردهنده متصل اند. زمانی که فشاری وارد نمی شود صفحه ی فشاردهنده در بیشترین فاصله با پوسته فنر قرار دارد. در این حالت صفحه ی فشاردهنده به صورت کامل با صفحه کلاچ یا همان لنت درگیر بوده و با فشاری که به آن وارد می کند باعث تماس کامل لنت با فلایویل می گردد. فلایویل یا چرخ طیار به واسطه ی چرخش میل لنگ، همواره درحال چرخش است و لنت یا صفحه کلاچ را که با فلایویل تماس دارد می چرخاند و از طرفی چون وسط صفحه کلاچ هزارخاره شده است و چون شافت کلاچ نیز هزارخاره است واز طرفی دیگر بدلیل انطباق کامل این هزارخاره ها با یکدیگر، چرخش لنت ها موجب چرخش شافت کلاچ شده و بدین ترتیب انتقال توان از موتور به جعبه دنده از طریق شافت کلاچ میسر می گردد.
در حالت دوم پدال به واسطه ی فشار پا به جلو حرکت می کند. بلبرینگ نیز به جلو حرکت کرده و بدلیل خاصیت بلبرینگی خود، چون با صفحه ی متصل به انگشتی که درحال چرخش است درگیر می شود شروع به چرخیدن می کند و به واسطه ی فشار وارد شده ، ابتدای انگشتی را که به صورت لولایی است به جلو فشار می دهد و انتهای آن را به سمت عقب می کشد، با این کار میله ی داخل فنر که متصل به پوسته فنر و صفحه ی فشاردهنده است به عقب حرکت کرده و باعث جمع شدن فنرها می گردد و صفحه ی فشاردهنده به پوسته که خود به فلایویل متصل است و می چرخد را به عقب می کشد. با این کار تماس صفحه ی فشاردهنده و لنت ها قطع شده و این زمانی است که صفحه کلاچ بدون تماس بین فلایویل و صفحه ی فشاردهنده به صورت آزاد قرار می گیرد و چون با هیچ قطعه ی در حال چرخش تماس ندارد لذا می ایستد. وقتی صفحه کلاچ متوقف شد چون همواره حالت درگیری با شافت کلاچ دارد، شافت کلاچ نیز از حرکت باز می ایستد و بدین ترتیب توان از موتور و میل لنگ به جعبه دنده منتقل نمی شود.


__________________
خسته ام از این کویر...



پاسخ با نقل قول

5 تاپیک آخر توسط eli joon
تاپیک تالار آخرین ارسال کننده پاسخ نمایش آخرین پست
آرشیو کامل کتابهای جلال آل احمد(دانلود کتابهای... دانلود كتاب الكترونيک eli joon 27 3640 31/08/2010 15:14
آرشیو کتابهای دکتر علی شریعتی(دانلود کتابهای دکتر... دانلود كتاب الكترونيک eli joon 16 3736 31/08/2010 14:55
قرص گارسين garsin دارو ها eli joon 0 1809 23/08/2010 15:54
جنرال تونيك general tonic دارو ها eli joon 0 1991 23/08/2010 15:53
جن جي تون gingiton دارو ها eli joon 0 1694 23/08/2010 15:53


  #2  
قدیمی 28/09/2010
آواتار Maziar_F
Maziar_F Maziar_F آفلاین است
تازه وارد
 

نام: Maziar
جنسيت: مرد
شغل: محصل
محل سکونت: مشهد
پست: 21
سپاس: 11
از این کاربر 11 بار در 10 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 0
به این کاربر 0 بار در 0 پست اعتراض شده
چوب: 0
خاک ورزي ثانويه
خاک شخم شده داراي کلوخ هايي است که براي کار ماشين هاي بعدي يعني کارنده ايجاد اشکال مي نمايند. مضافاً بذري که در اين شرايط کاشته شود تماس کاملي با خاک نداشته و لذا جذب آب و مواد غذايي براي آن مشکل خواهد بود. ماشين هايي وجو دارند که کلوخ هاي حاصل از شخم را خرد نموده و سطح خاک را نيز کاملاً هموار مي نمايند. اين ماشين ها را که نسبت به ماشين هاي خاک ورزي اوليه سبک تر بوده و در عمق کمتري نيز کار مي کنند. پيام ماشين هاي خاک ورزي ثانويه نامگذاري کرده اند و عبارتند از :
1) هرسها
2) بشقابي (ديسک)
3) دندانه ميخي
4) دندانه فنري
5) ماله
6) کولتيواتور مزرعه اي
7) غلتک
8) جوي کن
9) نمد کن
10)چاله کن
يک ماشين خاک ورز ثانويه ممکن است از نظر شکل شبيه يک خاک ورز اوليه باشد. تميز اين دو بر اساس عمق کار آنها استوار است .



A)هرس ها :
يکي از معمولي ترين ادوات شخم ثانويه هستند که در 3 نوع ديده مي شوند.
1) بشقابي
2) دندانه اي ميخي
3) دندانه هاي فنري



الف) هرس بشقابي (ديسک):

يکي از معمولي ترين ادوات و شايد تنها ماشين خاک ورزي ثانويه در ايران است.دو نوع هرس بشقابي يا ديسک وجود دارند. دو زانويي (تندم) و يک زانويي (آفست). هر يک از اين دو نوع ممکن است سوار يا دنباله بند باشند. يک هرس بشقابي دو زانويي سواز 20 پره در زير مشخص است.

دو گروه بشقاب طرف راست و يا چپ شکل يک زانو را تداعي مي کنند و به اين سبب آن را دو زانوعي مي ناميم، در برابر، هرس هاي يک زانويي نيز وجود دارند که فقط از دو گروه بشقابي ترکيب يافته است واژه خارجي اين نوع هرس آفست (offset) مي باشد. اين هرس هاي اخير را معمولاً سنگين تر مي سازند و لذا شدت عمل بيشتري در خرد کردن کلوخ هاي پس از شخم دارند. تعداد بشقابها بسيار متفاوت و از 16 تا 72 و بيشتر يافت مي شوند. قطر و وزن بشقابها نيز مي توانند بسيار متغير باشند. قطر دايره يا بشقاب تا 60 سانتي متر و وزن روي هر يک تا 100 کيلوگرم مي رسد. تنها تنظيم لازم براي اين ماشين ها, زاويه استقرار گروهها روي هر بشقاب دارد به اين سبب در زمين هاي سخت ممکن است وزنه هايي روي بشقاب ها يا روي قاب ماشين سوار نمود.
در ايران به سبب سفتي خاک، پس از شخم اوليه، معمولاً دو بار ديسک چپ و راست مي زنند. فاصله بشقابها در ماشين هاي مختلف مي تواند متفاوت باشد. فاصله 5/17 سانتي متري براي نرم کردن زياد خاک و 5/22 سانتي متري براي بريدن ؟؟ و اختلاط کود شيميايي با خاک و 5/28 سانتي متر براي عمق کار بيشتر در خاک هاي با بقاياي گياهي سنگين.



ب) هرس دندانه ميخي :
ماشين هاي نسبتاً ساده اي هستند که قاب آنها صلب يا قابل انعطاف ساخته مي شود. اين ماشين ها عموماً از نوع سوار هستند. از اين ماشين براي بيشتر خرد کردن کلوخه پس از شخم اوليه يا پس از ديسک زدن و نيز در بهار، قبل از کشت، براي از بين بردن علوفه هاي هرز جوان استفاده مي شود.


ج) هرس دندانه فنري :
اين ماشين همان کار دندانه ميخي را انجام مي دهد با اين تفاوت که به سبب فنريت دسته تيغه خاک را بهتر خرد مي کند. از نظر ظاهر شبيه گاو آهن قلمي (چيزل) است ولي عمق کار آنها کمتر از آن گاو آهن است.


B) ماله ها :
پس از هرس زدن ، سطح خاک هنوز ناصاف است براي همواري بيشتر، ماله مي زنند. ماله وسيله اي ساده و معمولاً يک سطح صاف و سنگين همچون الوار ولي فولادي است.


c) کولتيواتور مزرعه اي :
براي کشت بهاره، خاک را معمولاً در پاييز آماده مي کنند ولي در بهار و قبل از کشت ممکن است در اثر بارندگي زمستاني سفت شده و نيز علف هرز جوان روئيده باشد. براي شکستن سله (لايه نازک سخت شده روي خاک) و از بين بردن اين علف ها از کولتيواتور مزرعه بهره گرفته مي شود. اين ماشين يکي از وسايلي است که براي بستر سازي به کار مي رود. ملاحظه مي گردد که کولتيواتور مزرعه اي شبيه هرس دندانه فنري در حقيقت يکي است. دو نوع تيغه کوچک و بزرگ پنجه کلاغي براي وجين علف هاي هرز به کار مي روند که در اين صورت ماشين را کولتيواتور رديفي يا وجين کن مي خوانند.


غلتک :
خاک ورزي را سمي مي کنند در پاييز انجام دهند تا برف و باران زمستاني بهتر در آن نفوذ نموده و در نتيجه تخم و لارو حشرات از بين بروند ولي بستر آماده شده براي کشت بهاره ممکن است در اثر يخ زدگي باد کند (پف نمايد) اين وضعيت مطلوبي براي کشت بذر نيست. بدين سبب به عنوان آخرين مرحله خاک ورزي ثانويه آن را غلتک مي زنند. غلتک زدن به همين دليل است که حتي پس از کاشت بذر ممکن است ضروري افتد. در زمين ناصاف ديم ، از غلتک قابل انعطاف استفاده مي شود که شکل پستي و بلندي را به خود مي گيرد. در بعضي از کشت و کارها همچون چمن و يونجه که بذرها بسيار ريزند غلتک را به تنهايي روي بذرها مي دوانند تا تماس بذر و خاک به منظور جذب بهتر رطوبت و مواد غذايي بهتر شود ولي در خاک ورزي ثانويه به عنوان جزيي از يک ماشين ديگر به کار مي رود. اين ماشين مرکب (combinator) خوانده مي شود. اين ماشين ها را در ايران به نام کمبينات ناميده اند.


E) حاوي کن (Furrower)
براي کشت گياهان آبي نياز به جوي هاي آبياري است. در نقاط پر باران نيازي به اين وسيله نيست ولي در ممالک خشکي مثل ايران يکي از الزامات است. رديف کارها که جلوتر به آنها مي رسيم به جوي کن ها رسيم به جوي کن ها نيز مجهزند ولي خطي کارها يعني ماشين هايي که کشت گندم و جو کاربرد دارند معمولاً فاقد اين قطعات هستند.


f) نهر کن ها :
در کشت آبي، جويها در هر قطعه از مزرعه به فاصله هاي 15 تا 25 سانتي متري درآورده مي شوند ولي اطراف هر قطعه را نيز براي ورود و خروج آب به آن قطعه هردر مي آورد. نهرکن ها دقيقاً شبيه جوي کن ها بوده ولي بزرگترند و عقبه آنها قابل تنظيم مي باشند. طوري که بتوان نهرهاي با سطوح متفاوت به وجود آورد.


G) چاله کن :
براي گودکني هاي درختان يا نصب تيرهاي چراغ برق و از اين قبيل به کار مي رود. وسيله ساده اي است که به اتصال سه نقطه تراکتور بسته شده و مته آن توسط محور تواندهي به دوران در مي آيد. چاله کن ها بيشتر در باغ ها يا براي کشت درختان در اطراف مزارع به کار مي رود.
پاسخ با نقل قول
پاسخ

سایت های اجتماعی



کاربران در حال دیدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش-همه کاربرانی که این تاپیک را مشاهده کرده اند : 3
901295119, anahidesayex, ظشاقش
ابزارهای تاپیک جستجوی این تاپیک
جستجوی این تاپیک:

جستجوی پیشرفته

قوانین ارسال
شمانمی توانید تاپیک جدید ارسال نمایید
شمانمی توانید پاسخی ارسال نمایید
شمانمی توانید پیوست ارسال نمایید
شمانمی توانید پست های خود را ویرایش نمایید

کد بی بیفعال است
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کدهای HTML غیر فعال است

مراجعه سریع


زمان محلی شما با تنظیم GMT +4.5 هم اکنون 08:10 میباشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2006 - 2014 ParsiKing. All Rights Reserved to Parsiking Group
دامین های زیر جهت ارائه خدمات در مالکیت سایت پادشاه ایرانی می باشد
parsiking.com - parsiking.biz - parsiking.org - parsiking.net - parsiking.in - parsiking.ir
vBCredits v1.4 Copyright ©2007 - 2008, PixelFX Studios