تالارهای پادشاه ایرانی

بازگشت   تالارهای پادشاه ایرانی > علوم نظامی > اسلحه و جنگ افزار

پاسخ
 
ابزارهای تاپیک جستجوی این تاپیک

میگ-25فاکس بت بلندپروازترین هواپیمای جنگنده دنیا
  #1  
قدیمی 20/10/2009
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
میگ-25فاکس بت بلندپروازترین هواپیمای جنگنده دنیا

پیشینه:
نخستین بار در جشن افتخار دانشجویان، جنگنده های جدید در روز آخر نمایش هوانوردی مسکو در سال 1967مطالبی در مورد جنگنده های جدید وآخرین تکنولوژی صنایع هوا دفاعی اتحاد شوروی (سابق ) فاش گردید هواپیمایی جدید با دو موتور جت ومقدورات شگفت انگیز،کارشناسان غربی به زودی دریافتند که این هواپیما باید بر طبق طرح ایی-266ساخته شده باشد که در سال 1965 در پرواز خود توانسته بود مسافت 1000کیلومتر را با سرعت 2/2ماخ و حمل 2تن بار بپیماید یکی از نمونه های جدید نمیش میگ-23 بود و برای مدت دو سال انتظار مرفت همان نمونه ی دو موتوره باشد،لیکن بعدا مشخص گردید که میگ-23 هواپیمای بال متغیر و یک موتوره است وجت مافوق صوت جدید میگ 25 نام دارد.
میگ 23


کمیته ی هماهنگی استانداردهای ناتو پس از اطلاع از وجود هواپیما ومقدورات آن نام فاکس بت را برای آن انتخاب نمود.این نام که کلمه ای رایج در پنتاگون شده بود، باعث ظهور جنگنده های پیشرفته ای همچون اف-15 برای مقابله با این پدیده جدید شد.غرب ابتدا این هواپیما را بمب افکن ارتفاع پایین برآورد کرد و عده ای در واشنگتن آن را بمب افکنی نیمه استراتژیک می دانستند که همه ی این ابهامات، باعث تلاش شبانه روزی سرویس های اطلاعاتی غرب برای بررسی نزدیکتری از هواپیما شد. رمز برتری میگ 25 در سرعت زیاد، موشک هایی با برد نسبتا زیاد ، و دستگاه ها و دوربین های حساس و قابلیت شناسایی مافوق صوت آن است. دفتر طراحی میگویان گرویچ میگ 25 رادر اصل برای مقابله با طرح بمب افکن دور پرواز ایکس.بی 70 کمپانی نورث امریکن ، را با قابلیت 3ماخ طراحی کرد که البته تهدید مزبور به دلیل لغو پروژه ی نورث امریکن از بین رفت ولی طرح باز دارنده روس ها همچنان ادامه یافت (طرح بمب افکن نورث امریکن در دو مدل نگپا و اف-108 در سال های 1956 و57 دنبال شد که در سال 1962 لغو گردید .)

F.15

XB.70

ساختمان وساختارعمومی فاکس بت
میگ-25 بال هایی پهن و کمی خمیده و بدنه ای با پوزه ی ساده وکمی کشیده تر از حد معمول، ورودی های بزرگ هوا، دو موتور عریض وکوتاه ودمی خمیده دارد. قسمت ورودی موتور دارای لبه های تیز وشیب دار وستون پشتی درازی روی بال دارد. فضای محوری بین پیشرانه ها ومحفظه های ارابه فرود ساده با چرخ های قدرتمند بطور عمودی روی قسمت خارجی مجرای ورودی قرار دارند.
به دلیل عجله نیرو هوایی شوروی و شتاب در مراحل طراحی تیم طراحی ناچار بهاستفاده از روش های سنتی،آزمایش و خطا، شده بود و در نتیجه بدنه عمدتا از آلیاژ فولاد-نیکل با اتصالات جوشی در هر یک از قسمت های اصلی ساخته شد و لبه های حمله و سکانعوی که در معرض حرارت شدید قرار دارند از تیتانیوم ساخته شد(کمپانی لاکهید از این فلز در طرح ای-12 که پیشگام اس .ار 71 بود استفاده کرد.)
بال میگ 25 با زاویه ی عقب رفتگی کم(حدود40 درجه) فاقد فلاپ های حمله است. مخازن سوخت هواپیما طوری طراحی شده که در سرعت 3ماخ اشکالات نشت کردن از میان شکاف های جوشی و... کمتر بوجود می آید. دو مخزنسوخت بزرگ با مجموع 17400 لیتر سوخت در پشت کابین خلبان و دو مخزن دیگر بالای موتور و مخازن در نوک بال ها که همگی آنها به اسکلت های فولادی جوش داده شده اند که با هماهنگی خاص جا داده شده اند و نیاز میگ 25 را تاحدودی از بین برده است .باوجود ورودی های بزرگ موتور و خروجی های بسیار بزرگ آنها با حذف قسمت میانی موتور می توان از آن یک رم جت کارآمد و قوی ساخت.

نمای جانبی میگ 25
موتور،رادار،جنگ افزار
دفتر تومانسکی وظیفه ی طرحو ساخت موتور میگ25 را بعهده گرفت. ابتدا قرار بود یک موتور توربوجت تک محور با نسبت فشار کم و افزایش پس سوز که انرژی لازم را برای رساندن سرعت به 3ماخ را فراهم می کنددر نظر بود(نمونه ی غربی آن توسط انگلستان و با نام دی هاویلاند طراحی شد که در سال 1957 پروژه لغو گردید.)نهایتا موتور توربوجت آر.دی-31 به تعداد د دستگاه وبا قدرت هر یک 7600کیلو گرم کشش(11200 کیلو گرم با پس سوز)نیروی پیشرانه را پدید آورد پیشرانه ای که در نوع خود بسیار پر قدرت است. این موتور دارای ژنراتور های الکتریکی با راندمان بالا است و در کنار آنها محل جریان عبور هوا قرار دارد که توسط دریچه ی ورودی الکترونیکی کنترل می شود. در سرعت 3ماخ جریان هوای داغ موتور بوسیله ی آب و اسپری متانول که از لوله های زیر بال به نقطه ای در نزدیک دهانه ی موتور پاشیده می شود خنک می گردد.
سیستم هدایت آتش شامل رادار بزرگ و نیرومند فاکس فایر با برد موثر 100 کیلومتر وقابلیت دید وشلیک به پایین ضعیف است. این رادار هنوز هم از لامپ های خلا(ترمویونیک) بهره می برد و با سیستم های ضد ضد عمل های الکترونیک باقدرت 600 کیلو وات در برابر دشمن عمل می کند.در صورت از کارافتادن رادار می توان از یک سایت نوری برای هدفگیری استفاده نمود که شلیک موشک های فرو سرخ راممکن می سازد.تجهیزات اولیه ی این هواپیما هواپیما از استاندارد های غربی پایین تر بود وحتی تجهیزات آن درحدود نصف تجهیزات فانتوم بود که البته در مدل های جدیدتر پیش رفته تر شد. 3 رادار سیستم هشدار دهنده ی سیونا با گیرنده های منفعل در دم عمودی راست واقع است و هردو محفظه ی نوک بال با 360 درجه پوشش هوایی و توده های منظم چف،دستگاه گمراه کنندهی پخش پارازیت و چند سیستم متعدد ناوبری و ارتباطی، الکترونیک پروازی میگ-25 را تشکیل می دهند. تسلیحات شامل چهار تیر موشک هوا به هوای ای.ای-6 آکرید،با طول 6 متر و وزن 800 کیلو گرم و برد متوسط 40 کیلو متر از نوع هدایت نیمه فعال راداری در مقر های زیر بال حمل مشود (که یک میگ 25 عراقی یک اف 18 را با این موشک سرنگونکرده است ).همین موشک با برد 20 کیلو متر و کلاهک حرارت یاب ساخته شده(معمولا دو تا از موشک ها راداری ودو تا نیز حرارتی هستند). نوع راداری دارای پوزه ای کوتاه و مدل حرارتی با پوز مخروطی نوک تیز در مقر میانی حمل مشود. می تواندر مدل های جدید تر از موشک های برد متوسط ای.ای.7و یا کوته برد حرارتی آفید ای.ای-8 استفاده نمود ولی چون فلسفه ی رهگیری هواپیما عدم درگیری نزدیک هوایی و مقابله و رهگیری درو برد است که به کار بردن آنهامعمول نیست.(به طور کلی اف.14 و میگ 31و میگ 25 برای درگیری دور ساخته شده اند وبه همین دلیل مانور پذیری چندان خوبی ندارند.به غیر از سوخو27)برای این جنگنده شیشه ی بادگیر پهنی در نظر گرفته شده که امکان دید چشمی مستقیم به خلبان می دهد ولی دید عقب به دلید وجود سایه بان که در سمت راست قرار گرفته و بابالای قسمت ستون پشتی همسطح است کم شده است . طراحی کابین شباهت زیادی به میگ-21 دارد وگنجایش آن محدود وبه طراحی اولیه ی دهه ی 60 شبیه است.صندلی پرتاب شونده از نوع صفر-صفر ام.کا سخت زوزدا و کنترل های پرواز شامل دو سکان عمودی و دم باریک هواپیما و شهپر ها می باشد. فلاپ ها کوچک و ساده هستند و موقع فرود از دو چتر ترمز بزرگ در محفظه های بالایی و مخروطی شکل ونیز تمز های چرخ استفاده می شود.در سال 1971 میگ-25 ارتفاع 37650 را با 2 تن بار و3ماخ سرعت به دست آورد. میگ-25 تا سال 1970 به عنوان جنگنه مورد بهره برداری واقع شد ولی مقدورات بی نظیر آن فکر طراحی و تولید نمونه ی شناسایی و جاسوسی را بر انگیخت.

به ورودی های بزرگ میگ 25 توجه نمایید
مدل های اکتشافی میگ 25
به دلیل سرعت وسقف پرواز بالا، این هواپیما دارای امکانات عالی برای انجام ماموریت های اکتشافی و جاسوسی است به همین دلیل مدل تجسسی آن با نام فاکس بت –بی در سال 1971 به پرواز درآمد. این نمونه دارای بال متفاوتی بود وبدنه ی کوچک تری داشت . تجهیزات هوابرد آن شامل رادار هوابرد از نوع جی برد و 5 دوربین عکاسی رنگی با زاویه ی 15 درجه و دور بین دیگری با زاویه ی 45 درجه نسبت به محور عمودی در هر طرف پوزه (پنجمی بصورت عمودی )بود. رادار هوابرد پهلونگر کوچک و رادار کوچک ناوبری در دماغه وسیستم تصویرگر مادون قرمز احتمالا در این مدل نصب شده است.4 فروند از این هواپیما ها در سال1971به مصر تحویل داده شد که توانستند پروازهای شناسایی فراوانی بر فراز رژیم صهونیستی انجام دهند. جالب توجه این که در برخی موارد فانتوم های اسرائیل که به هوابرمی خواستد قادر به رهگیری این خفاش مکار نبودند.ماموریت های تجسس بر فراز اروپای غربی نیز صورت پذیرفت.طبق برخی از گزارش ها از میگ 25 بی برای انجام جاسوسی و آگاهی الکترونیک (النیت .کامینت) و پشتیبانی عمل الکترونیک (ایی.سی .ام ) نیز استفاده شده است .
میگ-25 فاکس بت –دی نمونه ی شناسایی دیگری اس که به جای دور بین های عکاسی دو رادار بزرگ دید پهلو در دو طرف پوزه دارد و در نتیجه قادر به انجام عملیات جاسوسی یا پرواز در فاصله ی زیاد هدف (بیش از ی100 کیلو متری در ارتفاع 30 کیلومتری )و در همه گونه شرایط جوی است.این هواپیما نیز مانند مدل-بی قادر به انجام ماموریت های نبرد الکترونیکی است ولی به دلیل وزن کم محموله و زمان کوته پرواز برای چنین ما موریتی چندان مناسب نیست.میگ-25 مدل سی نمونه ی آموزش و دو نفره است که فاقد هرگونه تجهیزات وحتی رادار جی بوده است.فاکس بت ایی جدید ترین و آخرین مدل میگ 25 است که جایگزین مدل ای شده وبه جای رادار قدیمی فاکس فایر به رادار پیشرفته تر (های لارک)(نصب شده در مدل اس میگ 23)مجهز شده و قادر به حمل موشک ای.ای.7 آپکس با هدایت نیمه فعال راداری می باشد.
در 6 سپاتمبر سال 1976 میلادی ستوان بلنکو یک هواپیمای میگ25 رااز پایگاه ساخروفکا به فرودگاه هاکوداته در ژاپن برد. قطعات و موتور این هواپیما در پایگاه هیاکوری قبل از این که از طریق دریا به شوروی برگردانده شود،اوراق گردیده ومورد بررسی کارشناسان آمریکایی قرار گرفت.با وجود تکنولوژی نسبتا پایین آن، مقدورات پروازی و خصوصا دقت کامپیوتر هوابرد آن که در تعیین مسافت دقیق اهداف زمینی ار فاصله ی بسیار دور نقش عمده ای را ایفا میکن،تحسین کارشناسان غربی را بر انگیخت. ستوان بلنکو از نسل جدیدی از میگ25 با تغیرات بنیادی یاد کرد و آن را سوپر فاکس بت نامید امروزه این نسل کاملا جدید و مدرن به نام میگ31 آخرین نسل شکاری های رهگیر ساخت میگ به شمار می رود.
نکات تکمیلی:

میگ25 در اصل برای مقابله با xb.70وsr.71تولید شد ولی اصلا نتوانست بر آن جامه ی عمل بپوشاند.حداکثر تحمل جی آن 3 است!!! ویکی از نامانورپذیرترین جنگنده هاست .در برخی از مدل های میگ 25 تا حدودی به عنوان بمب افکن استفاده شدودر جنگ ایران وعراق استفاده ی نسبتا گسترده ای از آن شد . این هواپیما نتوانست به عنوان جنگنده ی برتری هوایی مورد استفاده قرار گیردو حتی یک F.5ایرانی توانست بارگبار مسلسل یک MIG.25 PD عراقی راسرنگون سازد.
SR.71



__________________










پاسخ با نقل قول

5 تاپیک آخر توسط Alireza_Mahan23
تاپیک تالار آخرین ارسال کننده پاسخ نمایش آخرین پست
گزارش ژروزالم پست از نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال: ... اخبار بازی های رایانه ای Alireza_Mahan23 0 45 28/08/2014 11:40
جلوگيری از تبديل آدرس‌ها به لينک درWord ترفندها Alireza_Mahan23 0 335 03/08/2014 14:33
8 قابليت جديد هشتمين سيستم عامل اپل مقالات آموزشی Alireza_Mahan23 0 289 03/08/2014 13:46
10 فرمان cmd که هر کاربر ویندوز باید بداند سيستم عامل ويندوز Alireza_Mahan23 0 305 03/08/2014 09:58


  #2  
قدیمی 26/10/2010
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
میگ ۲۵ هواپیمایی روسی خوش یمن برای ایران هواپیمایی که ایران برای مقابله با آن اف ۱۴ افسانه ای را تحویل گرفت.همزمان با توسعه بمب افکن بی-70توسط نیروی هوایی ایالات متحده و تحویل سلاح های هسته ای به اتحاد جماهیر شوروی سابق توسط این بمب افکن و با پرواز مورد نیاز در ارتفاعی معادل 70000 پایی و سرعتی برابر 3 ماخ کشور شوروی شروع به برنامه ریزی برای طراحی و ساخت یک جنگنده-رهگیر با سرعت بسیاربالا و توانایی پرواز در ارتفاعات بالا و در عین حال جدید کرد.و این در حالی بود که طرح ساخت بی-70 نیز متوقف شده بود.اما طرح ساخت میگ -25 ادامه داده شده و به تولید سریعترین جنگنده در جهان انجامید.جنگنده میگ-25 صرفاً برای نبرد هوایی در ارتفاعات بلند ساخته شده بود اما نقایصی نیز داشت که از جمله آن عدم توانایی بالا در زمینه نبرد داگ فایت و در کل عدم اجرای نقوش واگذاری شده به نحو احسن بود. اگر چه در دفا ع و و جلوگیری از شناسایی دشمن توسعه یافته بود اما برد هواپیما همیشه محدود بود.در نتیجه شرکت میکویان گورویچ طرح توسعه میگ25 به میگ 31 را عملی ساخته و این کار را با پیشرفت سطح قطعات برای انجام حملات و مانورها بیشتری در جنگ های گوناگون نمود.جنگنده-رهگیر میگ25 ملقب به فاکس بت به معنای روباه شکاری سریعترین جنگنده عملیاتی جهان لقب گرفت این هواپیما توانایی جالبی در پرواز مستقیم دارد و این کار را با قدرت و سرعت زیادی به انجام می رساند به طوری برای تولید نیروی تراست خود از کششی معادل 11200 کیلوگرم یا به عبارتی 24691 پوند بهره می برد.


میگ 25 در واقع نمونه ساده طرح جدید میکویان گورویچ بود که بعدها (اواسط دهه 1960)میگ 31 جای آنرا گرفت مسئولین پرونده میگ 31 طرح اولیه این هواپیما را از میگ 25 برداشته و آنرا توسعه پیشرفت دادند.زیرا اگر تمام سیکل کاری و طراحی میگ 25 روباره انجام می شد نه از نظر هزینه و نه به خصوص از نظر وقت مقرون به صرفه نبود لذا بسیاری این دو جنگنده را در یک سطح تلقی می کنند. تولید میگ 25 در چند سری ادامه یافت و مدل های گوناگونی از این جنگنده تولید گشت.در سال 1969 مدل آر این هواپیما که به فاکس بت بی نیز موسوم است وارد عرصه خدمت گشت در حالیکه مدل پی این هواپیما که به فاکس بت آ مشهور است تولیدش کمی به تاخیر افتاد و در سال 1972 سرانجام وارد عرصه خدمت گشت.

البته همانطور که پیشتر گفته شد این هواپیما در مدل های متعددی ساخته شد که تا فاکس بت (اف)می انجامیدو این مدل ها در واقع انواع انشقاق یافته از دو مدل اصلی آن بودندمدل (پی یو)به فاکس بت سی لقب گرفت.مدل های (آر یو،آر بی،آر بی اس و آر بی اس اچ) و همچنین مدل های(آر بی کی،آر بی اف)به مدل دی معروف شدند و سرانجام مدل (بی ام) را مدل اف نامیدند.این جنگنده استثنایی سرعتی معادل 3 ماخ داشت و تا سقف 90000 پایی نیز توانایی پرواز داشت(27000 متر) .هر چند قابلیت مانور ،برد و داگ فایت به شدت محدودی داشت اما سرعت شگرف آن حیرت آور بود. در پایان باید یاد آور شوم که موتورهای(2موتور) توربوجت رویایی این جنگنده به نام تومانسکی آر بی300 تحمل این سرعت سرسام آور را می نمود.
منبع:نيروي هوايي
__________________










پاسخ با نقل قول

  #3  
قدیمی 04/12/2010
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
اين ترجمه ي مطلبي است از سايت نيروي هوايي هندوستان به نام Goodbye MiG-25


خداحافظ MiG-25
(نيروي هوايي هندوستان) كليه ي ميگهاي 25 خود را از رده خارج مي‏سازد.
نيروي هوايي هند، بزرگترين كاربر اين جنگنده ي قديمي روسي است.

سريع‏تر از ارواح! سريع‏تر از موشكها!
پرواز بالاي 30 كيلومتري سطح زمين و درون استراتوسفر با سرعتي حدود 3 ماخ (حدود 3300 كيلومتر بر ساعت)، جايي كه دست موشك ضدهوايي براي ساقط كردنش كوتاه است! جايي كه مي‏تواند هر چيزي را كه خواست ببيند بدون آنكه ديده شود. ديدنش بر روي صفحه ي رادار آواكس‏ها وحشت آور است زيرا مي‏تواند خيلي بالاتر از آواكس پرواز نمايد و از آن بالا، آواكس را ساقط نمايد. اين جنگنده‏اي ناپيدا و شكست‏ناپذير است. اين ميگ25 است.
براي مدتي طولاني، دشمنان، نامش را نمي‏دانستند. آنها فكر مي‏كردند اين جنگنده، مدل جديدي از ميگ23 است و در نشريات نظامي غرب به عنوان پرنده ي ناشناس جاسوسي درج مي‏شد. بعد از آن نوبت به نام گذاري‏اش رسيد. آنها نام مستعار اين جنگنده را Foxbat گذاشتند. كسي چه مي‏داند، شايد بسياري از گزارش‏هاي مشاهده ي UFO ها (اجرام پرنده ي ناشناس) در آسمان ايالت كاليفرنيا ممكن بوده ميگ25 باشد. هنوز هم سريع‏ترين جنگنده است. (به ياد داشته باشيد كه هواپيماي SR-71 ، رقيب اين جنگنده در سرعت و ارتفاع پروازي، زمين‏گير شده و استفاده نمي‏شود) جنگنده‏اي با بيشترين ارتفاع پروازي كه حداقل عكس و اطلاعات از آن موجود است. بهترين ابتكار اتحاد شوروي در زمان جنگ سرد، اين جنگنده‏اي است متعلق به جهان خيال و دنياي افسانه‏اي صنعت هوايي.
SR-71 يا پرنده ي سياه


هيچ موشكي ضدهواي قادر به ساقط كردنش نيست،
هيچ جنگنده‏اي نمي‏تواند بالاتر از او پرواز كند!
اما حالا پس از دو دهه از خدمت اغلب خاموش و بي سروصداي اين جنگنده، بدون يادآوري در مراجع رسمي، نيروي هوايي هند تصميم به فروش و مزايده ي جنگنده‏هاي ميگ25 گرفته است. كمبود وسائل يدكي، حتا توسط سازنده ي اصلي، كه آنها را در اختيار ندارد! تصاوير ماهواره‏هاي جاسوسي (از پايگاههاي روسيه) نيز نشان‏دهنده ي زمين‏گيري اين جنگنده است!
هنگامي كه اين جنگنده‏ها به سال 1981 به نيروي هوايي هند پيوست به شكل 102 اسكادران شكاري شكل گرفتند. آن زمان ميگ25 يكي از هواپيماهاي مرموز به حساب مي‏رفت. خلبان اين جنگنده مي‏بايست از خلبانان كارآزموده و بامهارت انتخاب مي‏شد زيرا پرواز با اين جنگنده با ساير پرنده‏ها تفاوت بسياري مي‏كرد.
تاريخچه: وابستة هوايي ناتو به سال 1967 و به هنگام مراسم روز نيروي هوايي در پايگاه Domodedovo در نزديكي مسكو، مبهوت يك جتگنده ي دو موتوره كه ميان دو جت ميگ21 پارك شده بود گشت. هيچ كدام از افسران باتجربه‏اي كه در آنجا حضور داشتند چنين جنگنده ي بزرگي را تا آن موقع نديده بودند، جنگنده‏اي با ابعاد عظيمي چون دو سر بال 45 فوت (14 متر)، طول 78 فوت (24 متر) و ارتفاع 20 فوت (6 متر) نمي‏توانست از ديدگان پنهان بماند.
غروب همان روز، افسران عاليرتبة ناتو، اطلاعات محرمانه را گزارش نمودند. آنها هنوز نمي‏دانستند كه شوروي چه نوع هواپيمايي توليد كرده است. آنها اين هواپيما را ميگ23 با نام مستعار Foxbat ناميدند. ولي به سختي مي‏شد باور كرد كه اين ميگ23 جديد، از خانواده ي معروف ميگ21 باشد.
در سالهاي بعد، فاكس‏بت بر روي تمام اروپا و آمريكا پرواز كرد بدون آنكه كسي چيزي بداند. اما مورد شگفت‏آور ديگر در مورد اين جنگنده، استفاده از يك نوع موشك اصلاح شده (يا موتور موشك كروز) به جاي موتورهاي عادي مورد استفاده در ساير هواپيماها بود.
در يكي از روزهاي سال 1972 (1349 خورشيدي) دو فروند فاكس‏بت كه خلبانان روسي هدايت آنها را بر عهده داشتند از پايگاهي در مصر به پرواز درآمدند و با سرعت 5/2 ماخ بر فراز شرم‏الشيخ (آن زمان تحت اشغال اسرائيل بود) پرواز كردند. نيروي هوايي اسرئيل با هواپيماهاي F-4E سعي كرد با آنها درگير شود. اما تصويري كه از دو فروند فاكس‏بت بر روي رادار نقش بسته بود، بدون درنگ از صفحه ناپديد شدند.
فرماندهان ناتو به زودي متوجه شدند اين پرنده، ميگ23 نيست. در سپتامبر 1976 (شهريور 1353) آنها به طور اتفاقي به اين جنگنده دست پيدا كردند و به نكات آن از نزديك پي بردند. ويكتور بلنكو (Victor Belenco) خلبان ناراضي روسي، (با جنگنده‏اش) به درون دفاع هوايي ژاپن نفوذ كرد، در حالي كه تنها براي 60 ثانيه پرواز، سوخت داشت. وي ادعا كرد شكاري‏هاي روسي در تعقيبش هستند. مهندسين ناتو جهت جداسازي قطعاتش (اطلاع از جزئيات فني) به سمت آن هجوم آوردند اما بسيار متعجب گشتند: قطعات اين جنگنده با دست جوشكاري شده بودند. به جاي استيل از نيكل استفاده شده بود. بهترين متخصصين ناتو نتوانستند بدانند در جستجوي چه هستند. چرا آنها نتوانستند به (جزئيات) درون آن دست يابند؟ زيرا در آن هنگام (مسوؤلين) خشمگين مسكو، خواستار بازگرداندن هواپيمايشان بودند. قطعات (جداشده) در بسته‏بندي به وسيله ي هواپيماي باري بازگردانده شد. (بسيار بر اين عقيده بودند كه مهندسين شوروي، به عمد بلنكو را به پناهندگي در غرب وادار ساختند تا بدين وسيله، با تكنولوژي برتر خود، غرب را بترسانند.)
بلنكو به آمريكايي‏هاي ميزبانش گفت كه فرماندهان اتحاد شوروي به خلبانان ميگهاي 25، اجازه ي پرواز با سرعت كمتر از 5/2 ماخ را نمي‏دهند! خلبانان ناتو هرگز اين جنگنده را مشاهده نكرده بودند، زيرا در اغلب اوقات در ارتفاعي بيشتر از 24 كيلومتري سطح زمين پرواز مي‏كردند.
در سالهاي بعد، تعداد قابل توجهي از فاكس‏بت ها به نيروي هوايي هند پيوستند. در آن هنگام به طنز مي‏گفتند امواج راديوی FM ، پشت سر اين جنگنده مي‏ماند. (عقب‏تر حركت مي‏كند!)

سرخلبان آزمايشگر نيروي هوايي هند از اولين پرواز مي‏گويد
بار اول برايم همه چيز در مورد اين هواپيما عجيب بود. حتا پلكان هواپيما نيز به طوري غيرعادي، بلند جلوه مي‏كرد و همه چيز در مورد اين جنگنده عجیب بود. پرواز با آن از حدود خيال فراتر مي‏رفت، قدرتي محض داشت كه امكان مي‏داد جنگنده با سرعت سه ماخ به درون استراتوسفر وارد شود و در آن هنگام تصور مي‎كرديم در ميان ستارگان پرواز مي‏كنيم. در آن ارتفاع (بسيار بالا) همه چيز به رنگ سياه ديده مي‏شد. بلندي ارتفاع ديواره ي كابين، مانع از ديدن سطح زمين مي‏شد. (در آن ارتفاع بالا) شما تصور مي‏كنيد تنها و آرام هستيد. هيچ هواپيماي ديگري به شما چنين احساسي نمي‏تواند بدهد. من فاصله ي ميان دو شهر Jodhpur (شمال غربي هند) تا Adhampur (جنوب هند) (بيش از 1500 كيلومتر) را در مدت تنها 30 دقيقه پرواز كردم.

نقطه ي ضعف فاكس‏ بت
خلبانان فاكس‏بت از يك بابت متاسف هستند: از اينكه نمي‏توانند تجربه ي‌ نبرد هوايي نزديک داشته باشند. آنها نمي‏توانند داگ‎فايت انجام دهند. (داگ‏فايت = نبرد هوايي نزديك كه توام با انجام مانورهاي سريع و تغيير شديد فشار g است). [زيرا این جنگنده فقط براي پرواز در ارتفاع بالا و سرعت زياد طراحي شده است و تحمل فشار g بالا را ندارد.]

تنش هند و پاكستان
نيروي هوايي هند (IAF) خود آموزش دهندة خلبانان فاكس‏بت است. در اواخر دهه ي 1980، IAF مشاهدات جاسوسي هواپيماهاي هندي بر فراز اسلام آباد (پايتخت پاكستان) را انكار كرد، هرچند نخست وزير (راجيو گاندي) مجوز چنين كاري را صادر کرده بود. اما فرمانده نيروي هوايي هند با لحني دوپهلو اعلام كرد: كسي چه مي‏داند كه ما بر آنجا پرواز كرديم يا نه!!؟ حتا اگر ما چنين كاري را كرده باشيم، كسي ما را شناسايي نكرده است!
در مي 1997 صداي كر كننده‏اي مانند صداي راكت يك موشك در اسلام آباد شنيده شد. يك خلبان هندي بر فراز شهر در ارتفاع 65000 فوتي (حدود 20 كيلومتري) ديوار صوتي را شكسته بود. نيروي هوايي پاكستان (PAF) اوّلين بار به وسيله ي جنگنده‏هاي F-16A خود اقدام به رهگيري نمود، اما اين خيالي بيش نبود. زيرا هيچ هواپيمايي قادر به نزديك شدن به فاكس‏بت نبود. PAF بر اين اعتقاد بود كه ميگ25 هندي به عمد ديوار صوتي را شكسته است تا ناتواني شكاري‏هاي پاكستاني را در رهگيري ميگهاي25 و اين مطلب را كه هيچ هواپيمايي قادر به نزديك شدن به فاكس‏بت هاي هندي نيست به اثبات برساند.
ميگ25 همچنين موجب شرمساري نيروهاي ايالات متحده و بريتانيا در جريان جنگ 1991 خليج فارس شد. در طي نبردي هوايي (در اولين روز جنگ: 17 ژانويه 1991)، تعداد زيادي از هواپيماهاي اف14 و اف18 (نيروي دريايي) و اف15 (نيروي هوايي) وارد حريم هوايي عراق شدند در حالي كه به وسيله ي شكاري‏هاي A-6 و A-7 (نيروي دريايي) اسكورت مي‏شدند، در همين حين يك جنگنده ي ميگ25 عراقي (از نوع PD) از پايگاه الرشيد بغداد به هوا خاست و يك جنگنده ي اف18 را به وسيله ي موشك هوا به هواي AA-6 سرنگون ساخت. در روز بعد به دستور صدام، تعداد زيادي از جنگنده‏هاي عراقي منجمله تعدادي ميگ29، براي در امان ماندن از بمباران و حمله ي بي وقفه ي نيروي هوايي آمريكا به سمت پايگاههاي ايران پرواز كردند در حالي كه وظيفه ي اسكورت اين جنگنده‏ها را ميگهاي 25 عراقي بر عهده داشتند. در اين هنگام شكاري‏هاي اف15 آمريكايي آنها را رهگيري كردند. ميگهاي 25 عراقي (در نزديكي مرز ايران) با عمليات تاكتيكي ويژه با آنها درگير شدند. 6 موشك آمرام به سمت ميگهاي25 اسكورت كننده شليك شد كه هيچكدام به ميگهاي 25 كه حدود 5/2 ماخ سرعت داشتند برخورد نكرد.
بسياري از جنگنده هاي عراقي منجمله ميگ هاي 25 چند روز قبل از سرنگوني صدام، در اطراف و اکناف عراق استتار شدند. مانند تصوير زير:
ميگ 25 عراقي که قبل از سقوط صدام در ميان خاکها پوشانده شده است

اكنون اغلب فاكس‏بت هاي هندي (به دليل كمبود قطعات، مشكلات فني و فرسودگي) زمين گير هستند و بيشتر براي نمايش در موزه مناسبند!
ميگ25 شايد اكنون به تاريخ پيوسته باشد، ولي خلباناني كه با آن پرواز كرده‏اند، احساس غيرقابل دسترس بودني كه پرواز با اين جنگنده به آنها بخشيده است را هيچگاه فراموش نمي‏كنند.


شرح بيشتر:
هنگامي كه نيروي هوايي ايالات متحده اقدام به طراحي و ساخت بمب افكن سنگين و دوربرد B-70 نمود، اين بمب افكن سنگين كه جهت بمباران هسته‏اي اتحاد شوروي ساخته شده بود قادر بود به راحتي و با سرعت 3 ماخ (به صورت مداوم) و در ارتفاع 70000 فوتي (حدود 21 تا 22 كيلومتري سطح زمین) پرواز نمايد.
تصويري از B-70

به همين منظور، اتحاد شوروي دست به طراحي جنگنده‏اي شكاري – رهگير زد كه قادر به پرواز با سرعت بسيار زياد و ارتفاع خيلي بالا بود. هرچند پروژه ي B-70 سرانجام در آمريكا كنار گذاشته شد، ولي برنامه ي ساخت ميگ25 ادامه يافت و سرانجام منجر به ساخت سريعترين جنگنده در جهان شد. ميگ25 فقط براي نبرد در ارتفاع بسيار زياد طراحي شد و به همان اندازه در ارتفاع پائين به طرز وحشتناكي ناموفق و شكننده است. اگرچه ماموريت شناسايي و پدافند هوايي در طراحي مدل‏هاي ميگ25 مد نظر بوده است، ولي برد پروازي اين جنگنده همواره محدود مانده است. به همين دليل، بعدها شركت ميگويان گيرويچ دست به ساخت نمونه ي اصلاح شده ي ميگ25 زد كه ميگ31 ناميده مي‏شود.
ميگ 31

ميگ31 جنگنده‎اي است با قابليتهاي اصلاح شده در جهت شركت در تمام عملياتهايي كه جنگنده‏هاي شكاري در آن شركت مي‏كنند: هم ارتفاع پائين و هم ارتفاع خيلي بالا. همچنین میگ25 نمی تواند بیش از 2 دقیقه با سرعت بیش از 3 ماخ و در ارتفاع بسیار بالا پرواز نماید، زیرا در غیر این صورت، موتورهایش دچار واماندگی (Stall) شده و هواپیما از کنترل خلبان خارج می شود. این نقیصه بنا به ادعای شرکت میگ در مدل 31 برطرف شده است.
نکته جالب دیگر این است که خلبانان میگ25 و میگ31 لباسی مشابه لباس فضانوردان می پوشند!
همچنین ميگ25 تحمل فشار g بيش از 5/4 برابر را ندارد و در صورت قرار گرفتن در موقعيت داگ‏فايت كه مستلزم انجام مانورهاي سنگين است، نمي‏تواند مانند شکاری هاي سلف خود نظير ميگ19 يا ميگ21 با دشمن درگير شود. (میگ23 در این مقایسه قرار نمی گیرد زیرا به طور عمده جهت بمباران سبک طراحی شده است نه رهگیری) انجام مانورهاي سنگين باعث خسارت و نهايتن متلاشي شدن جنگنده مي‏شود و اگر بدنه‏اش نيز متلاشي نشود، جنگ‏افزارهاي نصب شده بر زير بالها – نظير موشكهاي هوابه‎هوا – كنده مي‏شوند. براي مثال كافي است بدانيد جنگنده ي فانتوم اف4 تا فشار 7 برابر g و شكاري رهگير اف14 تا فشار 9 برابر g را تحمل مي‏كنند. بنابراین در ارتفاع پائين، اين هواپيما به راحتي شكار جنگنده‏‎هاي معمولي نظير F-5 و F-4 مي‏شود.
ميگهاي 25 عراقي در زمان جنگ با ايران نيز بارها در نبردهاي هوايي، شكار جنگنده‏هاي ايراني شدند. براي نمونه در يكي از عملياتها يك هواپيماي اف5 متعلق به پايگاه شكاري تبريز در یک داگ فایت به راحتي و با آتش مسلسل، ميگ 25 عراقي را در حومه ی تبریز هدف قرار داد و ساقط کرد. اين اتفاق پس از آن رخ داد كه ميگ هاي 25 عراقي، پيشتر از آن، بارها هواپيماهاي مسافربري را كه از طريق مرز تركيه عازم خارج از كشور بودند مورد تحديد قرار داده بودند و در يك مورد نيز هواپيماي حامل وزير خارجه ي الجزاير را كه از ديدار با مقامات ايراني به كشورش بازمي‏گشت هدف قرار دادند و باعث كشته شدن تمامي سرنشينان آن شدند. همچنین یکی از دلائلی که باعث شد شاه فقید ایران، اقدام به خرید اف14 بکند، پرواز گاه و بیگاه میگهای 25 اتحاد شوروی و انجام ماموریت جاسوسی و عکسبرداری آنان در فضای ایران بود.

شرح ديناميكي هواپيما
مآموريت: شكاري رهگير
اولين پرواز: 6 مارس 1964 (مدل Ye-155R-1) و 9 سپتامبر 1964 (مدل Ye-155P-1)
ورود به خدمت: 1966
خدمه: 1 نفر (خلبان)
قيمت: نامعلوم
طول: 15/78 فوت (82/23 متر)
فاصله دو سر بالها: 98/48 فوت (02/14 متر)
ارتفاع كابين از سطح زمين: 02/20 فوت (10/6 متر)
وزن خالي: حدود 20000 كيلوگرم
حداكثر وزن مجاز: 36720 كيلوگرم
حجم سوخت: مخزن داخلي= 14920 كيلوگرم ، مخازن خارجي= نامعلوم
حداكثر ميزان بارگذاري مهمات: 1800 كيلوگرم
موتور: 2 موتور توربوجت R-158D-300 ساخت تومانسكي با قابليت استفاده از پس سوز (After Burning Turbojets)
كشش موتور: 220000 نيوتن (220KN) با استفاده از پس سوز

مشخصات پروازي
سرعت: (2/3 ماخ) 3390 كيلومتر بر ساعت در ارتفاع 13000 متر (بدون مهمات و سوخت اضافه)
و (82/2 ماخ) 3000 كيلومتر بر ساعت در ارتفاع 13000 متري (با مهمات و سوخت كامل)
و (86/0 ماخ) 1050 كيلومتر بر ساعت در سطح دريا
اوج‏گيري: 12480 متر در دقيقه
سقف پرواز خدمتي: 67900 فوت (20700 متر)
حداكثر سقف پروازي: 123524 فوت (37650 متر)
برد: 1730 كيلومتر (رفت و برگشت) و 2575 كيلومتر بدون برگشت
حداكثر شتاب g كه مي تواند تحمل کند: 5 / 4 برابر

مهمات
تيربار: ندارد
4 مقر حمل سلاح خارجي
موشكهاي هوا به هوا: (فقط يکي از حالتهاي زير)
يا 2 موشك دوربرد R-77 (موسوم به R-23 يا آپكس)
يا 4 موشك كوتاه برد R-60 (موسوم به AA-8 يا آفيد)
يا دو موشك دوربرد R-40 (موسوم به AA-6)
يا 4 موشك ميان برد R-73 (موسوم به AA-11 يا آرچر)

موشک AA-6


موشک AA-7


موشک AA-8


موشک AA-11 (آرچر)


موشكهاي هوا به سطح: موشك Kh-58 (فقط در مدل BM)
بمب: نامعلوم (فقط در مدل BM)
ساير موارد:
دوربين هاي قوي شناسايي (فقط در مدل R)

انواع ميگ25 كه تاكنون ساخته شده است
Ye-155R-1 : نمونه ي اوليه
Ye-155P-1 : اولين نمونه ي‌ شکاری رهگیر
MiG-25P 'Foxbat-A' : اولين نمونه‏اي كه با چهار موشك هوا به هوا مسلح شد
MiG-25R 'Foxbat-B' : اولين مدل شناسايي كه به دوربين هاي عكاسي قوي، حسگرهاي مادون قرمز و سيستم اخلاگر رادار ECM مجهز شده بود.
MiG-25RBV 'Foxbat-B' : مدل ناشناخته
MiG-25RBT 'Foxbat-B' : مدل ناشناخته
MiG-25U 'Foxbat-C' : مدل دو سرنشينه با صندلي معلم پرواز كه سطح آن بالاتر از سطح صندلي كارآموز است
MiG-25PU 'Foxbat-C' : مدل دو سرنشينه ي آموزشي
MiG-25RU 'Foxbat-C' : مدل دو سرنشينه ي آموزشي
MiG-25RB 'Foxbat-D' : مدل شناسايي و جاسوسي با قابليت حمل بمب (ورود به خدمت در سال 1972)
MiG-25RBK 'Foxbat-D' : مدل شناسايي جديد با دوربين هاي عكاسي متفاوت و ادوات الكترونيكي جديد
MiG-25RBS 'Foxbat-D' : ناشناخته
MiG-25RBSh 'Foxbat-D' : مدل شناسايي و بمب افكن با قابليت حمل موشكهاي هوا به زمين
MiG-25RF 'Foxbat-D' : ناشناخته
MiG-25PD 'Foxbat-E' : مدل جديدي از نمونه ي شكاري رهگير اوليه با موتورها و رادار بهبود يافته
MiG-25PDS 'Foxbat-E' : ناشناخته
MiG-25BM 'Foxbat-F' : مدلي جديد از MiG-25RB با دماغه‏اي كشيده‏تر، سيستم ECM و مجهز به موشك هوا به سطح Kh-58 (موشك ضدرادار كه از ارتفاع حداکثر 20 كيلومتري شليك شده و با دنبال كردن امواج رادار، سايت و ادوات رادار زميني را نابود مي‏سازد)

جنگهايي كه MiG-25 در آن استفاده شده است:
سوريه: در برابر حمله اسرائيل به لبنان (1982)
عراق: جنگ ايران و عراق (تا 1988)
عراق: جنگ خليج فارس (1991)

كشورهاي استفاده كننده:
روسيه، الجزاير، جمهوري آذربايجان، بلاروس، بلغارستان، هند، عراق (قبل از جنگ 1991)، سوريه و اكراين.


منابع:
مركزانجمنهاي تخصصي-
Reza6662
Weapons
The Complete Encyclopedia of World Aircraft
Modern Air Combat
Jane's Combat Aircraft
(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)
__________________










پاسخ با نقل قول

  #4  
قدیمی 04/12/2010
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
جنگنده میگ -25 روباه شكاري روسي ها:
__________________________________________________ ___________________
همزمان با توسعه بمب افکن بی-70توسط نیروی هوایی ایالات متحده و تحویل سلاح های هسته ای به اتحاد جماهیر شوروی سابق توسط این بمب افکن و با پرواز مورد نیاز در ارتفاعی معادل 70000 پایی و سرعتی برابر 3 ماخ کشور شوروی شروع به برنامه ریزی برای طراحی و ساخت یک جنگنده-رهگیر با سرعت بسیاربالا و توانایی پرواز در ارتفاعات بالا و در عین حال جدید کرد.و این در حالی بود که طرح ساخت بی-70 نیز متوقف شده بود.اما طرح ساخت میگ -25 ادامه داده شده و به تولید سریعترین جنگنده در جهان انجامید.جنگنده میگ-25 صرفاً برای نبرد هوایی در ارتفاعات بلند ساخته شده بود اما نقایصی نیز داشت که از جمله آن عدم توانایی بالا در زمینه نبرد داگ فایت و در کل عدم اجرای نقوش واگذاری شده به نحو احسن بود. اگر چه در دفا ع و و جلوگیری از شناسایی دشمن توسعه یافته بود اما برد هواپیما همیشه محدود بود.در نتیجه شرکت میکویان گورویچ طرح توسعه میگ25 به میگ 31 را عملی ساخته و این کار را با پیشرفت سطح قطعات برای انجام حملات و مانورها بیشتری در جنگ های گوناگون نمود.جنگنده-رهگیر میگ25 ملقب به فاکس بت به معنای روباه شکاری سریعترین جنگنده عملیاتی جهان لقب گرفت این هواپیما توانایی جالبی در پرواز مستقیم دارد و این کار را با قدرت و سرعت زیادی به انجام می رساند به طوری برای تولید نیروی تراست خود از کششی معادل 11200 کیلوگرم یا به عبارتی 24691 پوند بهره می برد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------
میگ 25 در واقع نمونه ساده طرح جدید میکویان گورویچ بود که بعدها میگ 31 جای آنرا گرفت مسئولین پرونده میگ 31 طرح اولیه این هواپیما را از میگ 25 برداشته و آنرا توسعه پیشرفت دادند.زیرا اگر تمام سیکل کاری و طراحی میگ 25 روباره انجام می شد نه از نظر هزینه و نه به خصوص از نظر وقت مقرون به صرفه نبود لذا بسیاری این دو جنگنده را در یک سطح تلقی می کنند. تولید میگ 25 در چند سری ادامه یافت و مدل های گوناگونی از این جنگنده تولید گشت.در سال 1969 مدل آر این هواپیما که به فاکس بت بی نیز موسوم است وارد عرصه خدمت گشت در حالیکه مدل پی این هواپیما که به فاکس بت آ مشهور است تولیدش کمی به تاخیر افتاد و در سال 1972 سرانجام وارد عرصه خدمت گشت.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
البته همانطور که پیشتر گفته شد این هواپیما در مدل های متعددی ساخته شد که تا فاکس بت (اف)می انجامیدو این مدل ها در واقع انواع انشقاق یافته از دو مدل اصلی آن بودندمدل (پی یو)به فاکس بت سی لقب گرفت.مدل های (آر یو،آر بی،آر بی اس و آر بی اس اچ) و همچنین مدل های(آر بی کی،آر بی اف)به مدل دی معروف شدند و سرانجام مدل (بی ام) را مدل اف نامیدند.این جنگنده استثنایی سرعتی معادل 3 ماخ داشت و تا سقف 90000 پایی نیز توانایی پرواز داشت(27000 متر) .هر چند قابلیت مانور ،برد و داگ فایت به شدت محدودی داشت اما سرعت شگرف آن حیرت آور بود. در پایان باید یاد آور شوم که موتورهای(2موتور) توربوجت رویایی این جنگنده به نام تومانسکی آر بی300 تحمل این سرعت سرسام آور را می نمود.

منبع:مركزانجمنهاي تخصصي-Colonel Chazan
__________________










پاسخ با نقل قول

  #5  
قدیمی 04/12/2010
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
مطالبي درباره ميگ 25
------------------------


به راستی که تاثیر گذار ترین و مشهورترین هواپیمای سال های دهه شصت، همان جنگنده شناسایی میگ 25 فاکس بت بوده است که در طول تاریخ پروازی خود، چند رکوردی را نیز برجای گذاشت. این هواپیما، ظاهراً هواپیمایی بود که بیشترین دلهره را برای غرب به وجود آورده و باعث شده بود که آنان هم به فکر چاره و تولید هواپیماهای قدرتمندتر و مقتدرتر بیفتند، به طوری که خلبانی آمریکایی اظهار کرده بود که در آن زمان، یعنی سال 1973، این هواپیما، بهترین رهگیر در حال تولید سراسر جهان بود. همانطوری که در عنوان ذکر شده است، این جنگنده، با بهره گیری از دو موتور توربوجت تومانسکی R-15D-300، توانست که رکورد جهانی سرعت را با یک هواپیمای جنگنده تولید انبوه شکسته و به سرعت 3 برابر صوت دست یابد. رکورد شکنی دیگر این جنگنده، توانایی رسیدن به ارتفاع 118 هزار پایی یا 36 کیلومتری از سطح دریا و انجام عملیات در این ارتفاع است که این توانایی ها، قدرت این جنگنده را برای رهگیری سریع هواپیماهای دشمن و انجام ماموریت های شناسایی و تصویر برداری از ارتفاع بالا، دو چندان می نماید. کشش موتورهای این هواپیما، عدد اعجاب آور 11.200 کیلوگرم می باشد که نیرویی فوق العاده برای پیشرانش یک هواپیمای جنگنده است. اما این جنگنده را با تعاریف بالا بسیار جالب توجه تصور نکنید. این هواپیما، رهگیری بسیار سست و غیر مانور پذیر است و می توان گفت که هیچ قابلیتی در یک جنگ نزدیک ندارد و حتی هواپیماهای بسیار ناتوان نیز به راحتی می توانند این هواپیما را از صحنه نبرد به در کنند. تحمل شتاب جی این هواپیما حداکثر 3 جی یا مقداری کمتر در مقایسه با، به طور مثال، هواپیمای اف-14 تامکت با تحمل 9 جی می باشد که نشان از ضعف ساختاری این جنگنده دارد. در صورت انجام یک دور بسیار سریع در آسمان، حتی این احتمال می رود که موشک های متصل به بال هواپیما به راحتی جدا شده و در آسمان رها گردند. در حقیقت، ماموریت خلبانان این هواپیما تنها این بود که پس از برخاست، خلبان اتوماتیک را روشن کرده و منتظر دستور بمانند، سپس موشکی را به سمت هدفی مشخص از فاصله دور شلیک کرده و به پایگاه برگردند. این جنگنده، با اینکه سریع ترین جنگنده عملیاتی جهان می باشد، اما سرعت هایی چون سه برابر صوت و ارتفاع 36 کیلومتری را تنها برای مدت کوتاهی مانند دو دقیقه می تواند تحمل نماید، چون در غیر این صورت خلبان باید بدون هواپیمایش به فرودگاه بازگردد! این هواپیما، با وزن حدود 30 تن، هواپیمایی بسیار سنگین وزن می باشد و می توان گفت از آن حتی نشانه کوچکی نیز از چالاکی دیده نمی شود. موتورهای توربوجت این هواپیما، سوخت را به سرعت می بلعند و از این جهت، برد این هواپیما کاهش می یابد. از نظر فضا و حجم، موتورهای این هواپیما آن قدر حجیم و بزرگ است که بیشتر به موتور یک راکت شبیه است تا یک جنگنده رهگیر، که این موضوع، از ورودی ها و خروجی های فوق العاده بزرگ این جنگنده آشکار است. اما جالب اینکه اولین هواپیمایی که در جنگ خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفت، یک فروند هواپیمای اف ای-18 هورنت بود که موشکی شلیک شده از هواپیمای میگ-25 عراقی آن را ساقط نمود. این جنگنده، بارها در سال های قبل از انقلاب جمهوری اسلامی، به حریم هوایی ایران تجاوز کرده و دیوار صوتی را به وفور در آسمان ایران شکسته است. اما چون نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشور جهان جنگنده ای قادر به رهگیری این هواپیما نبود، در نتیجه کاری از دست مقامات بر نمی آمد، اما پس از مدتی که ایران هواپیماهای اف-14 تامکت را همراه با موشک دوربرد فینیکس تحویل گرفت، دیگر میگ های-25 حتی یک بار هم جرأت نکردند که وارد آسمان ایران شوند، چون هواپیماهای اف-14 ایران با شلیک یک موشک فینیکس آنان را از فاصله 200 کیلومتری منهدم می ساختند.
جالب اینکه عملیات جوشکاری در این هواپیما با دست انجام می گرفت و در سیستم های لکترونیکی آن، هنوز از لامپ های خلاء استفاده می شد. اما با این اوصاف، هواپیمای میگ 25 با نمونه بزرگتری به نام میگ-31 فاکس هاوند جایگزین شد که در حقیقت نمونه ارتقا یافته از آن بوده و حقیقتاً توانایی های بیشتری نسبت به آن را دارا بود.
میگ 25 که برای رهگیری هواپیمای SR-71 خفاش سیاه آمریکایی طراحی و تولید شده بود، هیچ گاه نتوانست به این آرزوی خود جامه عمل بپوشاند. ناگفته نماند که هم اکنون بزرگترین پرواز دهنده میگ 25 ناتوان، کشور هندوستان می باشد. در سال اخير نيز خبر نيروي هوايي هند تصميم به خارج كردن اين هواپيماي افسانه اي از ناوگان هوايي خود كرده و جايگزيني ان با پسرش يعني ميگ-31 كرده است كه بدين ترتيب اين هواپيما براي هميشه به تاريخ خواهد پيوست.
تاريخي از برخورد با ميگ-25
وابستة هوايي ناتو به سال 1967 و به هنگام مراسم روز نيروي هوايي در پايگاه Domodedovo در نزديكي مسكو، مبهوت يك جتگنده ي دو موتوره كه ميان دو جت ميگ21 پارك شده بود گشت. هيچ كدام از افسران باتجربه‏اي كه در آنجا حضور داشتند چنين جنگنده ي بزرگي را تا آن موقع نديده بودند، جنگنده‏اي با ابعاد عظيمي چون دو سر بال 45 فوت (14 متر)، طول 78 فوت (24 متر) و ارتفاع 20 فوت (6 متر) نمي‏توانست از ديدگان پنهان بماند.
غروب همان روز، افسران عاليرتبة ناتو، اطلاعات محرمانه را گزارش نمودند. آنها هنوز نمي‏دانستند كه شوروي چه نوع هواپيمايي توليد كرده است. آنها اين هواپيما را ميگ23 با نام مستعار Foxbat ناميدند. ولي به سختي مي‏شد باور كرد كه اين ميگ23 جديد، از خانواده ي معروف ميگ21 باشد.
فرماندهان ناتو به زودي متوجه شدند اين پرنده، ميگ23 نيست. در سپتامبر 1976(شهريور 1353) آنها به طور اتفاقي به اين جنگنده دست پيدا كردند و به نكات آن از نزديك پي بردند. ويكتور بلنكو (Victor Belenco) خلبان ناراضي روسي، (با جنگنده‏اش) به درون دفاع هوايي ژاپن نفوذ كرد، در حالي كه تنها براي 60 ثانيه پرواز، سوخت داشت. وي ادعا كرد شكاري‏هاي روسي در تعقيبش هستند. مهندسين ناتو جهت جداسازي قطعاتش (اطلاع از جزئيات فني) به سمت آن هجوم آوردند اما بسيار متعجب گشتند. قطعات اين جنگنده با دست جوشكاري شده بودند. به جاي استيل از نيكل استفاده شده بود. بهترين متخصصين ناتو نتوانستند بدانند در جستجوي چه هستند. چرا آنها نتوانستند به جزئيات درون آن دست يابند؟ زيرا در آن هنگام مسوؤلين خشمگين مسكو، خواستار بازگرداندن هواپيمايشان بودند. قطعات جداشده در بسته‏بندي به وسيله ي هواپيماي باري بازگردانده شد. (بسيار بر اين عقيده بودند كه مهندسين شوروي، به عمد بلنكو را به پناهندگي در غرب وادار ساختند تا بدين وسيله، با تكنولوژي برتر خود، غرب را بترسانند.
بلنكو به آمريكايي‏هاي ميزبانش گفت كه فرماندهان اتحاد شوروي به خلبانان ميگهاي 25، اجازه ي پرواز با سرعت كمتر از 5/2 ماخ را نمي‏دهند! خلبانان ناتو هرگز اين جنگنده را مشاهده نكرده بودند، زيرا در اغلب اوقات در ارتفاعي بيشتر از 24 كيلومتري سطح زمين پرواز مي‏كردند.
در سالهاي بعد، تعداد قابل توجهي از فاكس‏بت ها به نيروي هوايي هند پيوستند.
سوابق جنگ:
در مي 1997 صداي كر كننده‏اي مانند صداي راكت يك موشك در اسلام آباد شنيده شد. يك خلبان هندي بر فراز شهر در ارتفاع 65000 فوتي (حدود 20 كيلومتري) ديوار صوتي را شكسته بود. نيروي هوايي پاكستان (PAF) اوّلين بار به وسيله ي جنگنده‏هاي F-16A خود اقدام به رهگيري نمود، اما اين خيالي بيش نبود. زيرا هيچ هواپيمايي قادر به نزديك شدن به فاكس‏بت نبود. PAF بر اين اعتقاد بود كه ميگ25 هندي به عمد ديوار صوتي را شكسته است تا ناتواني شكاري‏هاي پاكستاني را در رهگيري ميگهاي25 و اين مطلب را كه هيچ هواپيمايي قادر به نزديك شدن به فاكس‏بت هاي هندي نيست به اثبات برساند.
ميگ25 همچنين موجب شرمساري نيروهاي ايالات متحده و بريتانيا در جريان جنگ 1991 خليج فارس شد. در طي نبردي هوايي (در اولين روز جنگ: 17 ژانويه 1991)، تعداد زيادي از هواپيماهاي A-6 و A-7 و F-18 (نيروي دريايي) وارد حريم هوايي عراق شدند در حالي كه به وسيله ي شكاري‏هاي F-14 (نيروي دريايي) و F-15 (نيروي هوايي) اسكورت مي‏شدند، در همين حين يك جنگنده ي ميگ25 عراقي (از نوعPD ) از پايگاه الرشيد بغداد به هوا خاست و يك جنگنده ي F-18 Hornet را به وسيله ي موشك هوا به هواي AA-6 سرنگون ساخت. در روز بعد به دستور صدام، تعداد زيادي از جنگنده‏هاي عراقي منجمله تعدادي Mig-29 ، براي در امان ماندن از بمباران و حمله ي بي وقفه ي نيروي هوايي آمريكا به سمت پايگاههاي ايران پرواز كردند در حالي كه وظيفه ي اسكورت اين جنگنده‏ها را ميگهاي 25 عراقي بر عهده داشتند. در اين هنگام شكاري‏هاي F-15 آمريكايي آنها را رهگيري كردند. ميگهاي 25 عراقي (در نزديكي مرز ايران) با عمليات تاكتيكي ويژه با آنها درگير شدند.6 موشك آمرام به سمت ميگهاي25 اسكورت كننده شليك شد كه هيچكدام به ميگهاي 25 كه حدود 5/2 ماخ سرعت داشتند برخورد نكرد.

مشخصات:
كاربري: شكاري رهگيري
شركت سازنده: ميكويان گروويچ
تاريخ اولين پرواز: 6 مارس 1964(مدل Ye-155R-1) و 9 سپتامبر 1964(مدل Ye-155P-1)
ورود به خدمت: 1964
تعداد خدمه: 1 نفر
نيروي محركه: 2 عدد توربوجت تومانسكي مدل R-12BD-300 با پس سوز و براستي معادل 49400پوند
ابعاد: 23.82 متر طول، 14.01 متر عرض، 6.1 متر ارتفاع
وزن خالي: 20 تن
حداكثر وزن: 36.72 تن
حداكثر سرعت: در پرواز كروز 2.83 ماخ ، در ارتفاع بالا براي مدت كم بيش از 3.2 ماخ(بدون سلاح)
سرعت اوج گيري: 12480 متر در دقيقه
حداكثر ارتفاع پروازي: 68000 پا ولي تا ارتفاع 118000 پا نيز رسيده است.
حجم مخازن سوخت: مخازن داخلي 14920 كيلو گرم و مخازن خارجي نامعلوم
برد: شعاع عملياتي 1300 كيلومتر ولي در پرواز هاي فقط رفت (مبدا به مقصد) 2800 كيلومتر
فشار قابل تحمل: 4.5 جي
تسليحات: 1800 كيلو گرم شامل R-23,R-73,R-60T,Kh-58 (موشك خا-58 در مدل Mig-25 BM )
مدل ها:
Ye-155R-1: مدل اوليه
Ye-155P-1: اولين نمونه شكاري رهگير
MiG-25P Foxbat-A: اولين نمونه مسلح با 4 موشك هوا به هوا
MiG-25R Foxbat-B: اولين مدل شناسايي كه به دوربين هاي عكاسي قوي، حسگرهاي مادون قرمز و سيستم اخلاگر رادار ECM مجهز شده بود.
MiG-25RBV Foxbat-B: مدل نا شناخته
MiG-25RBT Foxbat-B: مدل ناشناخته
MiG-25U Foxbat-C: مدل دو سرنشينه با صندلي معلم پرواز كه سطح آن بالاتر از سطح صندلي كارآموز است.
MiG-25PU Foxbat-C: مدل دو سرنشينه اموزشي
MiG-25RU Foxbat-C: مدل دو سرنشينه اموزشي
MiG-25RB Foxbat-D: مدل شناسايي و جاسوسي با قابليت حمل بمب (ورود به خدمت در سال 1972(
MiG-25RBK Foxbat-D: مدل شناسايي جديد با دوربين هاي عكاسي متفاوت و ادوات الكترونيكي جديد
MiG-25RBS Foxbat-D: مدل ناشناخته
MiG-25RBSh Foxbat-D: مدل شناسايي و بمب افكن با قابليت حمل موشك هاي هوا به زمين
MiG-25RF Foxbat-D: مدل ناشناخته
MiG-25PD Foxbat-E: مدل جديد از نمونه شكاري رهگير اوليه با موتورها و رادار بهبود يافته
MiG-25PDS Foxbat-E: مدل ناشناخته
MiG-25BM Foxbat-F: مدلي از Mig-25RB با دماغهاي كشيده تر، سيستم ECM و مجهز به موشك هوا به سطح Kh-58( موشك ضد رادار از ارتفاع حد اكثر 20 كيلومتري شليك شده و با به دنبال كردن امواج رادار ، سايت و ادوات رادار زميني را نابود مي سازد)
سوابق شركت در جنگ:
سوريه: حمله اسراييل به جنوب لبنان(1982)
عراق: جنگ بين ايران و عراق (از 1980 تا 1988)
عراق: جنگ خليج فارس(1991)
كشور : روسيه، اوكراين، هند، عراق(قبل از 1991)،الجزاير، اذربايجان،بلاروس(روسيه سفيد)، بلغارستان، سوريه از اين هواپيما استفاده كرده اند
.
منبع:مركزانجمنهاي تخصصي-BOSAK.B
__________________










پاسخ با نقل قول

  #6  
قدیمی 04/12/2010
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
ساختمان جنگنده:

اجزائ دستگاه های کابین خلبان جنگنده آموزشی МиГ-25РУ کمی باماشین آلات جنگی متفاوت است.به همین دلیل تجهیزات شناسایی دراین جنگنده وجود ندارند.

کابین مربی جنگنده آموزشی МиГ-25РУ درپشت کابین خلبان واقع شده.وبین پانل هدایت تفاوت وجود داردوازتکراردوباره این تجهیزات درکابین مربی خودداری شده است.






جنگنده МиГ-25РУ،وهمین طور تمامی جنگنده های МиГ-25РБبا شماره سریال №02016407 شروع شده اند.ودرآنها صندلی КМ-1М نصب شده.وبا بیکن اتوماتیک کامل شده اند«Комар-2М».دربین کابین تمامی جنگنده های نسل سوم، کابین جنگنده МиГ-25 به رنگ زمردین رنگ شده.اداره صفحه کنترل ،تجهیزات اکتشافی МиГ-25РБС متفاوت است،تجهیزات اکتشافی پایین قسمت صفحه کنترل، سمت چپ دسته هدایت جنگنده واقع شده است.





اجزائ کابین جنگنده МиГ-25РБФ مانندМиГ-25РБ آنالوگ هستند.ودرهدایت صفحه کنترل ،قسمت تجسس رادیویی تفاوت وجوددارد.







درمجموع قطعات کابین МиГ-25РБМ، شش تاهجده(6-18)تفاوت نسبت به سایر مدل های اکتشافی دارد.ودیگرتفاوت جنگنده МиГ-25РБМ باسایر مدل های اکتشافی وجودسری دوم صندلی پرتاب КМ-1М است.


منبع ومترجم:مركزانجمنهاي تخصصي-Hosein1395
منبع لاتين : (فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)
__________________










پاسخ با نقل قول

  #7  
قدیمی 04/12/2010
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
عکس وتجهیزات الکترونیکی


تجهیزات عکس برداری نصب شده روی جنگندهmig-25R/RB/RBV/RBT، آنهابه سه سری دوربین عکس برداری هوایی قابل تعویض باهم تقسیم می شوند.
1-مجموعه ای برای تجسس کلی درروز:
دوربین عکس برداری هوایی А-70М
دوربین عکس برداری هوایی А-Е/10
تنظیم کننده میزان نوردریافتی SU5
ثبت کننده مختصات عکس FK-5

2-مجموعه ای برای تجسس جزئیات درروز:
دوربین عکس برداری هوایی А-72М
دوربین عکس برداری هوایی А-Е/10
تنظیم کننده میزان نوردریافتی SU5
ثبت کننده مختصات عکس FK-5

3-مجموعه ای برای تجسس شبانه(باامکان عکس برداری درروزودرهوای گرگ ومیش)
دوربین عکس برداری هوایی NA-75
ثبت کننده مختصات عکس FK-5

پس به این شکل ،که درحقیقت کارخانه تولید کننده جنگنده اطلاعاتی درباره قابلیت تعویض سری اول وسوم دراختیار مولف قرارنداده ، همین طور اولین مورد نصب شده روی جنگنده درسری دوم(А-72М )
یک قسمت ازاین سه قسمت برای تجسس شبانه اختصاص داده شده ، که روی جنگنده باشماره سریال №02012179 وروی جنگنده هایی باشماره سریال №02014125 و №02017125 نصب شده.
سیگنال های حاصله ازسیستم ها،درجریان انجام ماموریت عکاسی به صورت اتوماتیک درمجموعه تجهیزات عکس برداری هوایی گنجانده می شود«Пеленг».
مجموعه دوربین عکس برداری هوایی در حفره نفوذ ناپذیری درقسمت جلوی بدنه هواپیما بین دیافراگم №10وخمیدگی №1نصب شده.
سرپوش حفره تجهیزات عکس برداری هوایی متحرک (وقابل تعویض) است.



دوربین عکاسی А-70М جنگنده mig-25RB به طور کلی امکان عکس برداری شناسایی درروز را، درشرایط آب وهوایی صاف درمسیری به طول2500کیلومتروعرض 100کیلومترفراهم می کند.دوربین عکس برداری А-Е/10 ویژه کمک برای نقشه برداری وتعیین مختصات عکس هایی دردالانی به عرض 10-15کیلومتر هست.
دربعضی مواقع ممکن است نگاتیو عکس های شناسایی شده از 2.5تا 3 ساعت بگذرد.



کاربرد دوربین عکاسی شبانه NА-75 عکس برداری در شب وعکاسی ازبمباران هوایی است.
این دوربین ،عکس برداری از قطعه زمینی به طول وعرض 45و15 کیلومتردرشرایط آب وهوایی صاف را انجام می دهد.
اولین نگاتیو عکس های شناسایی شده ممکن است از 1ساعت بگذرد.



مجموعه تجهیزات عکس برداری نصب شده روی جنگنده mig-25RB برای عکس برداری اکتشافی درروز عمومیت دارند.ترکیب مجموعه دوربین عکاسی هوایی А-70М با چهارعدسی ، امکان عکس برداری هم زمان روی چهار مسیر را فراهم می کند.





آماده سازی دوربین عکاسی А-70М کنارباند پرواز.برای راحتی درنصب وبازکردن دوربین عکاسی،گذشته ازبالابرنصب شده روی جنگنده دستگاه بالابر نیزدراین امرهمراهی می کند.



عموما ایستگاه شناسایی رادارفنی «Вираж-1М»امکان عمل شناسایی RLS رادردالانی به عرض تا900کیلومتررافراهم می کند.تعیین نوع وموقعیت آنهاهمراه بادقت30-50کیلومتر.درکناراین،اطلاعا برروی نوارمغناطیسی ثبت می شوندوپس ازپروازبه روی زمین آورده می شوند.



جهت تفصیل RLS شناسایی شده ایستگاه رادارفنی«Куб-3М»به کاربرده می شود. «Куб-3М»امکان تعیین مختصات RLS رابه دقت 2-10کیلومترفراهم می آورد.اطلاعات شناسایی به سوی زمین به صورت رادیویی فرستاده می شود،تاخیلی سریع به کار گرفته شوند.



«Сабля»رادار فنی ای که RLS اختصاص داده شده به رادیو کنتراست محل هدف شناسایی شده (نقشه برداری)راازپهلوتفسیر می کند.«Сабля»امکان کشف وشناسایی رابا قابلیت 30متراجازه می دهد.امثال:پل ها،معابر،خطوطراه آهن یگان ها مراکزتکنولوژی های جنگی فرودگاه ها بنادر ناو .
ثبت تصاویر روی فیلم عکاسی انجام می شود.



به طورکلی ایستگاه رادار فنی«Тангаж» نصب شده روی جنگندهmig-25BM امکان تعیین RLSوموقعیت RLSرابا دقت 10-30کیلومترفراهم می کند.
ثبت اطلاعات روی نوارمغناطیسی انجام می شودوروی زمین بحث میشود.

منبع : (فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)

منبع ومترجم:مركزانجمنهاي تخصصي-Hosein1395
__________________










پاسخ با نقل قول

  #8  
قدیمی 04/12/2010
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,261
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,530 بار در 7,957 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,179,764
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23








و ...



Mig-25P, MiG-25R & MiG-21F-13 - 1967
منبع:مركزانجمنهاي تخصصي-kayvan6079
__________________










پاسخ با نقل قول
پاسخ

سایت های اجتماعی

برچسب ها
بت, بلندپروازترین, جنگنده, دنیا, میگ-25فاکس, هواپیمای



کاربران در حال دیدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش-همه کاربرانی که این تاپیک را مشاهده کرده اند : 7
ashkmah, ber.boy, farhadrajabi, haghverdi, hkakavan, ic0der, حسو
ابزارهای تاپیک جستجوی این تاپیک
جستجوی این تاپیک:

جستجوی پیشرفته

قوانین ارسال
شمانمی توانید تاپیک جدید ارسال نمایید
شمانمی توانید پاسخی ارسال نمایید
شمانمی توانید پیوست ارسال نمایید
شمانمی توانید پست های خود را ویرایش نمایید

کد بی بیفعال است
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کدهای HTML غیر فعال است

مراجعه سریع


زمان محلی شما با تنظیم GMT +4.5 هم اکنون 18:15 میباشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2006 - 2014 ParsiKing. All Rights Reserved to Parsiking Group
دامین های زیر جهت ارائه خدمات در مالکیت سایت پادشاه ایرانی می باشد
parsiking.com - parsiking.biz - parsiking.org - parsiking.net - parsiking.in - parsiking.ir
vBCredits v1.4 Copyright ©2007 - 2008, PixelFX Studios