تالارهای پادشاه ایرانی

بازگشت   تالارهای پادشاه ایرانی > علوم نظامی > اسلحه و جنگ افزار

گفتگو قفل شد
 
ابزارهای تاپیک جستجوی این تاپیک

  #101  
قدیمی 25/07/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
معرفی رادار هلیکوپتر Ka-52 موسوم به Arbalet

خانواده ی رادارهای FH-01 موسوم به Arbalet رادارهای چند منظوره ای هستند که از رادار معروف Kopyo (رادار هواپیماهای Mig-21 و Su-25T) تولید شده اند و قابلیت درگیری با اهداف هوا به هوا و اهداف زمین به زمین را دارند .

رادارهای سری Arbalet یک نوع رادارهای پالسی (Pulse radar) دو بانده ی همبسته هستند که در باندهای L و Ka (سانتیمتری و میلیمتری) کار میکنند .


این رادار بطور کلی در شرایط آب و هوایی مختلف و در حضور عوارض زمینی و اختلال های طبیعی قادر به انجام کارهای زیر با پوشش 360 درجه است :


- کشف و تشخیص اهداف زمینی و هوایی و تعیین موقعیت آنها (بعلاوه ی قابلیت هشدار شلیک موشک missile warning)

- کشف و تعیین موقعیت اهداف متحرک زمینی
- هدایت موشکهای هدایت پذیر
- نقشه برداری زمینی ر
- دفاع ضدهوایی و ضد موشکی
- تشخیص شرایط آب و هوایی خطرناک و موقعیت آنها
- تشخیص دوست از دشمن (Identification friend or foe)

اولین مدل این خانواده ی رادارها با نام Arbalet / FH-01 و برای هلیکوپتر تهاجمی Ka-50 ساخته شد و در بالای هلیکوپتر نصب شد .




مدل بعدی و ارتقا یافته ی این خانواده ، رادار Arbalet-M است که روی هلیکوپتر Ka-52 نصب شده . Arbalet-M نصب به مدل قبلی خود مجهز به پردازنده ی قدرتمند تر از سری Baguet استفاده میکند که به لطف این پردازنده ی قویتر ، تعداد اهدافی که رادار میتواند همزمان دنبال کند از 10 عدد به 20 عدد افزایش یافته . هر چند این مدل نیز دارای پوشش 360 درجه ای است اما گفته میشود در هلیکوپتر Ka-52 ، رادار فقط از 120 درجه پوشش خود استفاده میکند .


این رادار قابلیت کشف اهداف هوایی در ابعاد جنگنده تا برد 15 کیلومتری و در ابعاد موشک تا برد 5 کیلومتری (در مدت زمان 0.5 ثانیه) ، قابلیت کشف اهداف زمینی بزرگ تا برد 25 کیلومتری و اهداف زمینی در ابعاد تانک در برد 12 کیلومتری و قابلیت نقشه برداری تا برد 32 کیلومتری را دارد . Arbalet-M همچنین اطلاعات مربوط به اهداف و موشکها را بطور خودکار بین بقیه هلیکوپترهای تهاجمی Ka-50 و مراکز کنترل زمینی به اشتراک میگذارد . این رادار در حالت پرواز در ارتفاع پایین قابلیت کشف سیمهای برق از 0.4 را دارا بوده و همچنین نقش حمایت اطلاعاتی بقیه واحدهای کشف الکترواپتیکی و اخطار زودهنگام را نیز بر عهده دارد .


در بخش کنترل و هدایت تسلیحات نیز زمان واکنش رادار (از کشف تا شلیک موشک به طرف هدف) تنها یک ثانیه است .

اجزای مختلف رادار Arbalet

برگرفته از:ميليتاري- cheka

منابع اصلي :
(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)
(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)
(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #102  
قدیمی 17/08/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
معرفی بالگرد AK1-3،ساخت شرکت AEROKOPTER (در خدمت ایران)

AEROKOPTER AK1-3



مشخصات هلیکوپتر AK1-3


هلی کوپتر سبک AK1-3 جزو هلی کوپترهای دو نفره سبک با بیشینه وزن برخاست 800 کیلوگرم از سطح دریا می باشد. شاسی و بدنه نگهدارنده موتور این هلی کوپتر از نوع سه ضلعی و از جنس تیتانیوم می باشد و به شکل یک v وارونه است که در گوشه ها جوشکاری شده. وجود ضربه گیرهای لاستیکی، لرزش های موتور را حذف می نماید. در قسمت پایین شاسی تیتانیومی، چهار حلقه فولادی برای اتصال به قسمت هایی از سامانه فرود تعبیه گردیده که دارای ضربه گیرهای لاستیکی نیز می باشد. بر روی این حلقه ها نیز پیچ جهت محکم کردن اتصالات در نظر گرفته شده است. قسمت لوله ای دم از جنس آلومینیوم سخت است و سامانه انتقال قدرت از موتور به چرخانه اصلی و چرخانه دم با استفاده از پولی مستقیم از موتور گرفته شده و با یک نسبت ساده به این قسمت منتقل می شمود. با وجود اینکه جنس آن از فولاد می باشد ولی به علت سادگی و کاهش حجم، نسبتا سبک می باشد.




کابین

کابین کامپوزیتی به اهرم های مثلثی شاسی بسته می شوند. کف کابین از تخته چند لایه به ضخامت 16 میلیمتر می باشد. یک شبکه تقویت کننده نیز در زیر کابین این تخته چند لایه را تقویت می کند. یک لایه از الیاف کربن و کولار روی همه قطعات و تخته چند لایه کشیده شده است. صندلی های داخل کابین از لوله های تیتانیوم می باشد که با استفاده از بالشت های اسفنجی و پارچه تکمیل شده است. کمربندهای ایمنی از بالای شانه خلبان در چهار نقطه طرفین سرنشین ها نصب می گردد. در جلوی پای دو سرنشین جلو محل نصب جعبه فرامین قرار می گیرد. کابین کروی از جنس کولار به همراه شیشه از جنس پلی کربن فرم دهی شده ساخته شده است. بدینگونه، دید جلویی هر دو سرنشین به یک شکل تامین شده است. چارچوب در ها از کولار وفیبر کربن تهیه شده سپس با استفاده از درزگیر لاستیکی، لبه های داخلی آن جهت نگهداری پنجره های پلی کربن و همچنین قاب کابین مجهز گردیده است. این درها توسط دو عدد پین و لولا به آسانی در محل خود استقرار می یابد. سامانه گرم کن داخل کابین با استفاده از آب گرم رادیاتور موتور کار می کند. یک فن که پشت رادیاتور قرار گرفته، هوای گرم را توسط یک دریچه قابل تنظیم به داخل کابین می فرستد. در داخل کابین، جلوی خلبان برروی قسمت بالایی پنل کنترل، تعدادی علائم هشدار دهنده و ابزار دقیق وجود دارد. ارتفاع سنج استاندارد، نشان دهنده سطح افق، سرعت سنج به واحد گره دریایی، سرعت سنج قائم، دور سنج موتور، نشان دهنده گام پره های اصلی و نشان دهنده فشار گاز خروجی اگزوز در قسمت میانی سایر نشاندهنده ها مربوط به میزان سوخت موجود، درجه حرارت آب، سیستم کنترل درجه حرارت کابین و سیستم رادیویی می باشد و در قسمت پایینی آن جعبه فیوز سیستم الکتریکی هلی کوپتر تعبیه شده است. سامانه چراغ ها و نور هلی کوپتر AK1-3، بسته به انتخاب خلبان با چراغ های روشن داخل کابین ، چراغ های پشت پنل، چراغ چشمک زن، و چراغ نصب شده در انتهای دم قابل کنترل می باشد.



موتور

سیستم تامین توان هلی کوپتر AK1-3، موتور چهار سیلندر سوبارو (Subaru ej25) می باشد. موتور مذکور توان 121 کیلووات معادل 165 اسب بخار است. موتور سوبارو از جمله موتورهای جدید و پیشرفته است که با آب خنک شده و دارای چهار سیلندر خورجینی می باشد، برروی هر سیلندر، چهار سوپاپ تعبیه شده است. سیستم الکتریکی این امکان را فراهم می کند تا در ارتفاع های مختلف پروازی، درصد مخلوط مناسب به صورت خودکار و خارج از کنترل خلبان تامین گردد. حداکثر توان موتور در 5700 دور در دقیقه ایجاد می گردد. حدود 5000 دور در دقیقه حدی است که موتور به صورت بهینه عمل می کند. روی هر سیلندر یک شمع الکتریکی ضدآب می باشد. هر شمع به طور مستقل به کویل وصل می باشد. یک هسته الکترومگنتیک دوبل بر روی موتور نصب می باشد. این سیستم در بدترین شراسط آب و هوایی صدها ساعت بخوبی کار می کند. مزیت مهم دیگر AK1-3، بهای سوخت مصرفی و سهولت در دسترس بودن سوخت می باشد. هر کجا که هلی کوپتر بعلت اتمام سوخت به زمین نشست، یکی از سرنشینان با مراجعه به اولین پمپ بنزین می تواند سوخت تهیه نماید؛ زیرا موتور هلی کوپتر کاملا در فضای پشتی دسترس بوده و لذا همه اجزا آن نیز مثل ********** هوا، صافی بنزین و سیستم اگزوز قابل تعویض اند.



سیستم انتقال قدرت

توان موتور توسط تسمه و پولی سیستم انتقال قدرت منتقل می گردد. این سیستم پس از یک مرحله کاستن از دور، با استفاده از چندین تسمه هم محور که بر روی پولی های شیاردار قرار گرفته اند، دور را کاهش می دهند. جنس پولی ها معمولا آلومینیوم سخت می باشد. این پولی ها سبک و محکم می باشند و در چند طبقه واقع شده اند. در ابتدا، موتور در حالت آرام به حرکت در می آید که در این مرحله نیازی به انتقال دور نمی باشد. پس از اینکه چند لحظه ای موتور در جا کار نمود و گرم شد، با افزایش دور که توسط خلبان صورت می گیرد، کلاچ درگیر شده و چرخانه اصلی خروجی موتور شروع به گردش می نماید. شش تسمه که در این مرحله دور ر منتقل می نمایند از داخل کابین و توسط خلبان، با استفاده از یک اهرم تنظیم مجدد که به یک هرز گرد متصل است، از لحاظ سفتی و کشیدگی تنظیم می گردد. در انتهای محور متصل به پولی های مرحله اول، چرخ پینیون 38 دنده ای واقع شده است. این قسمت به منظور انتقال توان به چرخانه اصلی می باشد. در انتهای دوم، بااستفاده از میل گاردان، دور لازم بدون هیچ تقلیل دور دیگری به سیستم چرخانه دم هلی کوپتر منتقل می گردد. جعبه دنده 90 درجه دم از جنس تیتانیوم می باشد. چرخ دنده های داخل جعبه دنده از جنس آلومینیوم سخت است. کار روانکاری داخل جعبه دنده و بین دنده ها به وسیله روغن صورت می گیرد.
هلی کوپتر AK1-3 به دو منظور کلی طراحی و ساخته می شود؛ نمونه معمول آن با پیکره بندی جهت حمل دو سرنشین با حداکثر وزن برخاست 650 کیلوگرم که در حدود مرکز ثقل هلی کوپتر متمرکز شده باشد. در این صورت، موتور تامین توان 165 اسب بخار راداشته و شاسی فرود هلی کوپتر آلومینیومی خواهد بود. پیکره بندی نوع دوم برای تحمل حداکثر وزن 740 کیلوگرم خواهد بود که در این صورت بدنه و شاسی فرود هلی کوپتر به وسیله تیتانیوم تقویت می گردد. البته مجموعه پینیون کرانویل گیر بکس چرخانه اصلی نیز نیاز به تقویت پیدا می نماید و قطر آن به 280 میلیمتر افزایش می یابد. قطر قسمت هزار خاری سیستم چرخانه اصلی 64 میلیمتر می باشد و از جنس فولاد سخت کاری شده ای است که با روکشی از «کروم» و «انادیوم» پوشش دهی شده است. این قسمت ضمن اینکه زیر فشار دائم و متغیر است، در درجه حرارت 30 الی50 درجه سانتیگراد و تحت تاثیر عوامل خورنده محیط می باشد.



سیستم چرخانه

چرخانه اصلی که برای هلی کوپتر AK1-3 طراحی و مورد استفاده قرار گرفته منحصر بفرد می باشد. میله های نگهدارنده مرکزی چرخانه با فرایند جدیدی که «الیاف پیچیده شده» نامیده می شود، ساخته شده است. نمونه این قطعه در هلی کوپترهای پیشرفته آپاچی امریکایی و بلک شارک روسی هم اکنون استفاده می گردد. چرخانه اصلی دارای سه پره چرخانه دم دارای دو پره می باشد. توپی چرخانه اصلی به وسیله قطعه ای y شکل مشتمل بر 17 لایه ضخامت کلی 5/5 میلیمتر که از فولاد VNS-2 می باشد تهیه گردیده است . نقطه شکست این قطعه به ضریب اطمینان 3، بالغ بر 10330 کیلوگرم بوده که تحمل بارهای گریز از مرکز تا حدود 7000 کیلوگرم را تحمل می نماید. با این وجود، مجموعه مونتاژی آن بسیار منعطف می باشد تا بتواند تحت تاثیر نیروهای پس زنی (lead- lag) و پیچشی (flapping) بخوبی عمل نماید و از انتقال این نیروها به ریشه پره ها و چرخانه اصلی جلوگیری نماید. وجود چنین قابلیتی اهمیت زیادی برای کنترل پذیر بودن هلی کوپتر دارد. توپی چرخانه اصلی از دو صفحه فولادی متصل به یک بوش مرکزی و غیر قابل انعطاف ساخته شده است. این قسمت در بالاترین بخش محور اصلی نصب می گردد. این مجموعه دارای شش محل نگهداری برای پیچ اتصال به قطعه y شکل می باشد. سادگی در طرح و راحتی درتعمیرات و نگهداری جز اصول طراحی است. قطعات این مجموعه پس از 500 ساعت می بایست تعویض گردد. گفته شده است که این زمان بسیار بدبینانه انتخاب شده و قطعات تا 2000 ساعت پس از بازدید های دوره ای نیز بدون مشکل کار خواهند نمود. پره¬های کامپوزیتی دارای زاویه پیچشی در حدود 5/9 درجه هستند.



سیستم کنترل پرواز

اهرم های سیستم کنترل فرامین دوره ای (cyclic) و جمعی (collective) هلی کوپتر AK1-3 به طور استاندارد به صورت دوتایی طراحی گردیده است. یک سری در جلوی خلبان که معمولا صندلی وی در سمت چپ می باشد. این اهرم از زیر کابین به یکدیگر متصل می باشد. اهرم جمعی و گاز به صورت موازی می باشند با افزایش زاویه پره ها در جایی که هلی کوپتر نیاز به توان بیشتری دارد دور و توان را در شرایط پروازی متوسط نگهداری می کند. کلید بر روی اهرم دوره ای برای مواقع پرواز اقتصادی نیز تعبیه شده است. این کلید دو وضعیت روشن و خاموش دارد که خلبان در پرواز پیمایشی از آن استفاده می کند. کلید دیگری نیز برروی پنل کنترل برای روشن نمودن موتور تعبیه گردیده است. پدالهای کنترل زاویه پره دم قابل تنظیم برای افراد مختلف نیست. به طور معمول، طراحی بای افرا با قد 8/1 متر می باشد ولی مشکل زیادی برای افراد کوتاه قد بوجود نمی آورد. تمامی اهرم ها و میله های اتصال از آلومینیوم سخت می باشد. اتصال اهرم و عملگرهای دم نیز سیمی می باشند. در زیر کابین، یک سیستم متعادل کننده، اهرم ها را همیشه به سمت میانه می کشاند. سازوکار آن با استفاده از فنربندی است که اهرم های دوگانه به وسیله آن در وضعیت معمولی قرار می گیرند. سه عدد میله بلند در زیر کابین قابل مشاهده است. این میله ها با استفاده از یاتاقان بندی قابل روغن کاری و یک سیستم تغییر جهت 90 درجه به سه عدد میله در پشت کابین متصل می باشد. اهرم عنکبوتی زیر صفحه کنترل پره اصلی (swash plate) با انتهای این میله ها درگیر است. پدالهای جلوی پای خلبان از طریق کابل و قرقره در زیر کابین به سیسستم دم متصل است. جنس کابل و قرقره های متعدد در مسیر از فولاد زنگ نزن می باشد. تمامی این قطعات در شرایط نگهداری مناسب به گونه ای طراحی شده که برای 2000 ساعت پرواز احتیاج به تعمیر و تعویض ندارد.

(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)


مشخصات فنی هلی کوپتر AK1-3


قطر چرخانه اصلی 84/6 متر

تعداد پره های چرخانه 3 پره کامپوزیتی
سرعت سر چرخانه 205 متر بر ثانیه
اندازه وتر پره 17/0 متر
قطر چرخانه دم 28/1متر
تعداد پره های دم 2
اندازه وتر پره های دم115/0 متر
سرعت سر پره ها 3/186 متر بر ثانیه
مدل موتور سوبارو EJ-25 2457cc
قدرت موتور 121 کیلووات

=========================================


نمونه های ایرانی این بالگرد













================== ========================


فیلمي زیبا از این بالگرد


(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)


==========================================


منابع:سایت صنایع هوایی سبا مونتاژکننده یا تولید کننده این بالگرد در ایران:

(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #103  
قدیمی 17/08/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
معرفی بالگرد چند منظوره CH_148 CYCLONE (گردباد سیکورسکی)
Sikorsky CH-148 Cyclone






حتما دوستان با شنیدن نام سیکورسکی یاد بیادماندنی ترین بالگردهای ساخته شده به
دست بر می افتند که البته انتظار به حقی هم می باشد چرا که در ساخت بهترین ها
همیشه رتبه یک را از آن خود کرده است و در مورد این بالگرد چند منظوره هم این مورد
کاملا مشهود است.بالگرد دو موتوره سایکلن به سفارش ارتش کانادا که جز اولین کاربران
این پرنده خواهد بود در حال ساخت و توسعه می باشد .این پرنده اولین پرواز خو را در 15 نوامبر
سال 2008 انجام داد و به تمام کارشناسان نظامی ثابت کرد تنها یک کپی بی ارزش از بالگرد S-92
ساخت سیکورسکی نخواهد بود بلکه یک بالگرد دوزیست مانند شینوک خواهد بود که توانایی
نشستن در مدت کوتاهی در آب را نیز خواهد داشت.






این پرنده از همان ابتدا به عنوان جانشینی برای CH_124 سی کینگ بود.گرچه کنار گزاشتن چنین بالگردی که به مدت

بیشتر از 40 سال خدمتی بی نظیر به ارتش های دنیا کرده بود برای هر ارتشی در دنیا غم انگیز خواهد بود اما ارتش کانادا
انتظار یک بالگرد بهتر را از سیکورسکی داشت که بعد از پرواز اولین نمونه کاملا در مورد به خدمت گرفتن سایکلون مطمئن شد.
ناوگان دریایی و هوایی کانادا این بالگرد را برای هدایت عملیات های ضدزیردریایی (ASW) و همچنین پایش و جستجو و نجات (SAR)
در نظر دارند و امیدوار هستند تا پایان سال 2013 تمام 28 فروند سفارش داده شده در اختیارشان قرار گیرد.






در ماه می سال 2010 تصمیم به ارتقای موتور این پرنده گرفته شد که همین تصمیم باعث تاخیر در برنامه تحویل 28

فروندی سایکلون ها شد .در ابتدا شرکت جنرال الکتریک تصمیم به ساخت موتور جدیدی بر پایه موتور CT7-8A1 گرفت .
چرا که خوده CT7-8A1 سایکلون را سنگین تر میکرد و قدرت مانور این پرنده را به طرز محسوسی کاهش میداد.
سرانجام جنرال الکتریک قول ساخت موتور CT7-8A7 در سال 2012 را به فرماندهان نظامی کانادا داد تا آنها در نهایت
موتوری با همان اندازه اما دارای 10 درصد قدرت بیشتر در اختیار داشته باشند.جالب اینجا بود که جنرال الکتریک ادعا کرد
موتور جدید با قدرت بیشتر دارای مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونه های قبلی می باشد!!



تمام اسکلت این بالگرد از فلز و مواد کامپوزیت ساخته شده.همچنین تیغه های این پرنده

که با طراحی مهندسین شرکت سیکورسکی به گونه کاملا مشهودی تبدیل به یکی از کم صدا ترین
ها در نوع خود و همچنین در عین حال پرقدرت ترین ها شدند.در تصویر زیر میتوانید روتور اس 92 را که
تقریبا همان روتور این پرنده می باشد ملاحظه کنید.






بالگرد CH_148 مجهز به تجهیزات کشف و موقعیت یابی زیر دریایی در حین مامورت های ASW می باشد.
همچنین در مواردی د که در خطر باشد توانایی تجهیزات منحرف کننده موشک ها ی قفل شده را داراست.
همچنین مجهز به Sonobuoy آکوستیک می باشد.(تجهیزاتی که در سطح آب شناور هستند و امواج سونار و رادیویی
به زیر آب جهت مقابله با زیر دریایی ارسال می کنند). که توسط شرکت جنرال داینامیکره کانادا ساخته شده است.
همچنین مجهز به رادار APS-143B و تجهیزات الکترو اپتیکال و فلیر و همچنین چشم تیز بین SAFIRE III می باشد
که در زیر تصویر این مدل دوربین اپتیکی و حرارتی را میتوانید مشاهده کنید.




مشخصات کلی:
خدمه:4 نفر
ظرفیت:6 نفر در حالت لود برای ماموریت و بالای 22 نفر در حالت معمولی!
ماکسیمم وزن برخاست:12993 کیلوگرم
توان:دو عدد موتور General Electric CT7-8A7 با قدرت 3000 شفت اسب بخار برای هر کدام
بالاترین سرعت:306 کیلومتر در ساعت
سرعت کروز:254 کیلومتر در ساعت
سقف پروازی:4572 متر
تسلیحات: یک عدد تیربار و دو عدد اژدر Mark 46 که در زیر میتوانید تصویر مربوط به این اژدر را ببینید



تصویر موتور General Electric CT7-8A7




تصویر گردباد سیکورسکی :




تهیه و ترجمه:OPS - ميليتاري
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #104  
قدیمی 24/08/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
آشنایی با هلیکوپتر تک نفره Ka-56،هلیکوپتر جمیزباند



در سال 1970 طبق بخشنامه ای در دولت اتحاد جماهیر شوری سابق،طرح توسعه هلیکوپتر K-56 با کد "زنبور" که قابل حمل بود ابلاغ شد،این مدل قرار بود برای استفاده ماموران اداره اطلاعات،جهت تغییر مکان سریع و فرار سریع مورد استفاده قرار بگیرد.


سر انجام در سال 1971 طرح و سفارشی برای طراحی هلیکوپتر فوق سبک جهت استفاده های نظامی به دفتر طراحی کاموف ارائه شد.سرگی فومین معاون معاون رئیس به عوان طراح و رهبر پروژه انتخاب شد.
در طرح سفارش داده شده این موارد درج شده بود :
هلیکوپتر باید در یک ظرف استوانه ای شکل به قطر حداکثر 500 میلیمتر قرار بگیرید و قابلیت حمل نقل داشته باشد.دلیل این امر این بود که نیروی دریایی شوروی سابق برنامه ای برای خارج کردن این هلیکوپتر از لوله اژدر زیر دریایی داشت.
مورد دیگر این بود که این هلیکوپتر باید ظرف 15 دقیقه اسمبل شده و قابلیت پرواز را داشته باشد.
موتوری با قدرت 40 اسب بخار،که قابلیت خنک شدن با هوا را داشته باشد و از سوخت اتومبیل استفاده کند از دیگر موارد سفارش داده شده بود.


نمونه اولیه طرح سفارش داده شده به منظور ارزیابی های بهتر برای پیکربندی هلیکوپتر ساخته شد،کامل اول طرح برداشته شده بود جمع اوری و جمع و جور کردن هلیکوپتر آسان بود،گام بعدی انجام تست هایی بود که باید بر روی سیستم موتور،سیستم روتر و کنترل و انتقال انجام می پذیرفت.
تنها بخش سازه هلیکوپتر که از سایر بخش ها منفصل شده بود 4 تیغه های روتر اصلی بود تا جمع اوری سریع تر و اسان تر باشد،در این حالت تمامی قطعات به راحتی روی یکدیگر جمع می شند،زمان مونتاژ حتی از 15 دقیقه سفارش اولیه هم کمتر بود،کا-56 ظرف 10 دقیقه جمع اوری و یا سرهم می شد.
متاسفانه کا-56 تا کنون به دلیل مشکلاتی در سیستم موتور به صورت کامل عملیاتی نشده است.البته چند سالی است که این نمونه عملیاتی شده که عکس های ان در زیر ارایه می گردد.










اطلاعات فنی برای کا - 56

خدمه : 1
وزن پرواز : 220 کیلوگرم
وزن قابل حمل : 110 کیلوگرم
حداکثر سرعت : 110 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سقف : 1700 متر
حداکثر برد : 120 کیلومتر

منابع :

aviastar.org/helicopters_eng/ka-56.php
(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)

نویسنده : امیرحسام ملایی یگانه
تصاویر : میلیتاری پارسی
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #105  
قدیمی 24/08/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
هليکوپتر شناساييComanche RAH66

هلیکوپتر تهاجمی ساخت مشترک boeng و skirosky

کومنچ rah 66 هلیکوپتر پیشرفته نظامی امریکاست که برای اهداف شناسایی و حملات سبک طراحی شده است.دارای تکنیک های مخفی سازیست و اولین هلیکوپتر سازگار با تمام شرایط اب و هوایی و نیز اولین هلیکوپتر پرواز مخفی جهان است.پروژه کومنچ در فوریه 2004 کنسل شد.

توسعه:
ناوگان ارتش امریکا دارای هلیکوپتری به نام OH 58kiowa بود اما ان هلیکوپتر نسخه ای پیشرفته از vietnam era یک هلیکوپتر شناسایی بود.
در مقام مقایسه کومنچ ویژه پروازهای شناساییست.کوچکتر و سبک تر از apache ah 64 بود.43 فوت(13/1 متر) درازا و 7700 پوند(3500 کیلوگرم) وزن داشت. در طرف مقابل
هلیکوپتر اپاچی 58 فوت(17/7) متر دارازا و 11/400پوند(5200 کیلو) وزن کومنچ از مواد کوپوزیتی برای جلو گیری از شناسایی توسط رادار ساخته شده بود و میتوانست در عملیات گروهی و انفرادی شرکت جوید.
کومنچ دارای سیستم faceting (نوعی سیستم کامپیوتری پراکنده کردن امواج رادار) و نیز ساخته شده از مواد((RAM میباشد(radar absorbent material)(نوعی ماده دارای قابلیت جزب امواج رادار)
ارتش امریکا طرح خرید 1300 فروند کومنچ را برای عملیات اکتشافی و حملات سبک داد.تست های صحت پرواز و ارزیابی کلی بر مبنای dem/nal (demostration & valication) بوند. اولین تست در می 1995 و توسط کمپانی sikorsky انجام شد وتا سال 1998 ادامه یافت.به محض اتمام موفقیت امیز تست dem/nal برنامه ساخت و توسعه(emp وارد به کار شد(engineering manufacting development .8 فروند هلیکوپتر تحت ساخت بوند و طرح اولیه پرواز در ژوئن 2006 ریخته شده بود.



حذف پروژه

در february 2004 ارتش امریکا گزارشی مبنی بر لقو پروژه کومنچ ارائه داد.بنا بر گزارش...ارتش نیاز به سرمایه هنگفتی برای تعمیر و وسازی هلیکوپتر های تهاجمی و شناسایی موجود داشت. علت دیگر محبوبیت هواپیماهای بی سرنشین(uav وقابلیت پروازهای شناسایی انها بود که در عراق و افغانستان اثباتشان کرده بودند
ارتش امریکا مبلغ 8 بیلیون دلار برای شروع پروژه و نیز مبلغی بین 450_680 میلیون هم برای انتهای پروژه با شرکت های boeing وsikorsky قرار داد بسته بود.
تکنولژی مورد استفاده در کومنچ برای هلیکوپتر های اپاچی و دیگر هلیکوپترهای پیشرفته امریکا استفاده خواهد شد.
مدل bell arh70 قسمتی از وظایف کومنچ را برعهده خواهد گرفت.




مشخصات
تایپک: اکتشافی
خدمه:2نفر
درازا 43 فوت(13/22متر)
بلدنی:11فوت (3/3 متر)
وزن خالی 3/402 کیلوگرم
حداکثر وزن هنگام پرواز:7/790
موتور: 2 عدد LHTEC T800 توربو شافت(هر عدد 200/4 کیلووات ساعت)
سرعت نهایی 328 کیلومتر
سرعت ارتفاع گیری:6 متر بر ثانیه
Range: 262 nm (302 mi, 485 km) (internal fuel)
Rotor diameter: 39 ft 0 in (11.90 m

تسلیحات:
مسلسل 20 میلیمتری 3 لول xm301 canon تعداد 500 عدد.
تسلیحات درونی:4 موشک hellfire به همراه 4 عدد stringer
در موجموع:14 عدد hellfire و 24 عدد stringer و 56 عدد راکت هوا به زمین hydra70 70 میلیمتری.

منبع:ویکی پدیا

دوستان از انجایی که من یک علاقه مند کاملا اماتور هستم لطفا اشتباهات این ترجمه را به بزرگی خود ببخشیدو اشتباهات را مشخص کنید.





منبع و مترجم:مركزانجمنهاي تخصصي-majidjon13
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #106  
قدیمی 24/08/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
RAH.66 یک بالگرد جاسوسی آمریکایی است که در سال 1996 وارد به خدمت شد . یکی از ویژگی های منحصر به فرد این بالگرد در این است که بدنه این هلیکوپتر به صورتی ساخته شده است که از باز تابش امواج راداری جلو گیری کند . این بالگرد قابلیت دارد که بیش از 8 موشک رو حمل کند که 6 فروند از ان موشک ها ضد تانک است و دو موشک دیگر هوایی.



یکی دیگر از ویژگی های این بالگرد در این است که قادر است در محیط های آلوده به مواد شیمیایی و به کار خود ادامه دهد . این بالگرد تهاجمی توان تجهیز به موشک های ضد تانک و ضد هوایی رو دارد و قابلیت دارد که به یک توپ 20 م م در زیر نوک جلوی خود تجهیز شود .

========================


مشخصات

نام : کمانچی RAH-66
شرکت های سازنده : Boeing Helicopters/Sikorsky Aircraft Corporation
کشور سازنده : ایالات متحده آمریکا
سال ورود به خدمت : 4 ژانویه 1996
سرنشینان : 2 نفر
طول : 14.28 m
ارتفاع : 3.37 m
وزن : 3,942 kg
وزن همراه با راکت ها و توپ : 4,806 kg
سرعت : 324 km در ساعت
نیروی حرکت : 485 km بدون سوختگیری

سلاح ها
توپ 20 mm
6 راکت ضد تانک
2 موشک هوا به هوا

==========================

به نقل از: (فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)


__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #107  
قدیمی 10/09/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
MI-26 HALO بزرگترین بالگرد عملیاتی جهان

MI-26 HALO بزرگترین بالگردی است که تا کنون ساخته شده است.این بالگرد برای اولین بار در ماه ژوئن سال 1981 در نمایشگاه هوایی پاریس در معرض دید قرار گرفت. ولی از مدتها پیش یعنی از 14 دسامبر 1977 که اولین پرواز خود را انجام داده بود در روسیه پرواز می کرد. این بالگرد به منظور جایگزینی با بالگردهای سنگین MI-6 هوک و MI-10 هارکه طراحی شد؛ تا بتواند بارهای سنگین مانند خودروهای سنگین و جنگ افزارهای سنگین پیاده نظام با وزن 13000کیلو گرم و نیرو و تسلیحات انها را جابجا و حمل نماید. همچنین میتواند برای مصارف غیر نظامی باری به وزن 20 تن را تا مسافت 800 کیلومتر حمل نماید.

کابین


این بالگرد دارای 5 خدمه است که شامل خلبان و کمک خلبان ، ناوبر، مسئول بار(لود مستر) و مهندس پرواز می شود. نیروی پرواز این بالگرد توسط دو موتور پراگرس D-136 که قدرت رانش هرکدام 11240 اسب بخار است تامین می شود و به گونه اي ساخته شده كه اگر يكي از موتورهاي آن از كار افتاد بتواند به كمك سيستم تقسيم نيرو و موتور ديگر به پرواز خود ادامه دهد. این موتور از موتورتوربوفن D-36 که در هواپیماهای An-72 و YAK-42 استفاده می شود، مشتق شده است. پروانه اصلی دارای 8 پره و پروانه دم نیز از 5 پره ساخته شده است.

پیشرانه پراگرس D-136 (لوتارف)



Mi-26 از طريق در بارگيري بزرگ در قسمت دم بدنه بارگيري و تخليه مي شود.قابليت هاي بارگيري و حمل بار اين هليكوپتر مشابه هواپيماي ترابري c-130 هركولس بوده و دو برابر بيشتر از هليكوپتر بوئينگ يعني شينوك توانايي حمل بار دارد.این بالگرد تا کنون چندین رکورد جهانی را از ان خود کرده است. که بالا بردن باری به وزن 25تن تا ارتفاع 4100 متری از ان جمله است. بالگرد MI-26 در سال 1982 وارد خدمت رسمی در نیروی زمینی ( هوانیروز) روسیه شد.و جایگزین بالگرد MI-6 شد. در حادثه چرنوبیل از این بالگرد به طور گسترده استفاده شد . که با استفاده از این بالگرد مقدار زیادی مواد شامل: برن ، دولومیت ، سرب ، ماسه و خاک رس را بروی هسته مرکزی راکتور سوزان فرو می ریختند . کلیه بالگردهایی که در عملیات چرنوبیل مورد استفاده قرار گرفتند؛ به علت الودگی به مواد رادیو اکتیو در زیر زمین دفن شدند. زیرا که پرواز با انها ایمنی نداشت.

قسمت حمل بار



این بالگرد همچنین در جنگ چچن به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. که یک فروند از این بالگرد در تاریخ 19 اوت سال 2002 مورد هدف مبارزان چچنی قرار گرفت و سرنگون شد. در این حادثه 115 نفر از 147 سرنشین بالگرد کشته شدند.این حادثه فاجعه بارترین سانحه بالگردی در طول تاریخ بالگردها محسوب می شود.این حادثه سبب برکناری موقت ژنرال ویتالی پاولف فرمانده وقت هوانیروزروسیه شد. وی فاش ساخت که بالگردهای ((هی لو)) معمولا تا 225 سرباز را با خود حمل می کردند. در حالی که به طور رسمی و استاندار این بالگرد مجوزحمل تا 86 نفر را دارا می باشد.متعاقب این حادثه هوانیروز در سازمان نیروی هوایی روسیه ادغام شد. نخستین مشتری صادراتی این بالگرد کشور هندوستان بود؛ که دو فروند را در سال 1986 دریافت نمود. و در واحد 126 در پاتان کوت که بخشی از فرماندهی هوایی غربی بود به کار گرفته شدند و با وجود گرانقیمتی توانستند سودمندی و توانمندی خود را به اثبات برسانند.

با فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی در سال 1991 بالگردهای MI-26 به درون نیروهای مسلح کشورهای تازه استقلال یافته را یافتند. که اکراین 27 فروند ، قزاقستان 24 فروند، بلاروس14 فروند و ازبکستان یک فروند را در اختیار گرفتند. از ان به بعد تنها تعدا اندکی در اختیار سایر کشورها قرار گرفته است. از سال 1995 به بعد 3 فروند از این بالگردها در اختیار نیروی زمینی کشورپرو قرار گرفته است همچنین در سال 98دو فروند توسط کامبوج ( نیروی هوایی)، در سال 2000دو فروند توسط مکزیک، در سال 2001دو فروند توسط قبرس( اطفاءحریق و امداد و نجات) و در سال 2002 توسط شرکت اسکای تک بلژیک و توسط سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفته اند.


مدل ها:
تا کنون چندین مدل از این بالگرد ساخته شده است شامل :
MI-26A : مدل اصلی و نظامی که برای ارتش طراحی شده است
MI-26T : این نمونه از بالگرد غیر نظامی و چند کاره است
MI-26TM : مدل جرثقیل هوایی
MI-26TP : ( پاژارنی ) اتش نشان، این مدل برای اطفاء حریق مجهز شده است
MI-26TZ : تانکر سوخت
MI-26P :مسافربری ، طراحی داخل این مدل همانند هواپیماهای مسافر بری است و می تواند 96 مسافر را حمل نماید.
MI-26PK : این مدل که کران – کرین هم نامید ه می شود وازمدلP مشتق شده نقش جرثقیل هوایی را اجرا می کند.
MI-26MS :امبو لانس هوایی که می تواند تا 70 بیمار را در خود جای دهد
MI-26PP : این مدل برای جنگ الکترونیک تولید شده است
MI-26NEF-M : این مدل ویزه ضد زیر دریایی طراحی شده و مجهز به وسایل تشخیص امواج مغناطیسی و رادار جستجوگر در زیر دماغه
MI-26M : نسل دوم این بالگرد که دارای پره های کامپوزیتی و ترکیب ایرودینامیکی جدید و موتور پراگرس D-127 با قدرت 14350 اسب بخار است در دست تولید است. که به این بالگرد توانایی حمل بار مفید را در ارتفاع بالا و شرایط اب و هوایی گرم را می دهد. کابین این بالگرد بهینه سازی شده و دارای سامانه یکپارچه ناوبری و اطلاعات پروازی می باشد. مدل M می تواند بار مفیدی برابر با 22 تن را حمل نماید

مشخصات کلی:
ساخت ------------------------------------- روسیه /میل
طول----------------------------------------- 74/33 متر( با پروانه 40 متر)
طول کابین----------------------------------- 12 متر
عرض--------------------------------------- 2/8 متر
عرض کابین--------------------------------- 3/3 متر
ارتفاع --------------------------------------- 14/8 متر
خدمه----------------------------------------- 5 نفر( 2 خلبان + ناوبر+ ....)
قطر پروانه ---------------------------------- 32 متر
قطر پروانه دم -------------------------------- 6/7 متر
وزن خالی------------------------------------ 28200 کیلو گرم
وزن معمولی--------------------------------- 49500 کیلو گرم
حداکثر وزن ---------------------------------- 56000 کیلو گرم
بار مفید -------------------------------------- 20000 کیلو گرم
ظرفیت سوخت ------------------------------- 11900 لیتر
حداکثر سرعت ------------------------------- 295 کیلومتر بر ساعت
سرعت پیمایشی------------------------------- 255 کیلومتر بر ساعت
برد------------------------------------------- 2000 کیلومتر(800 کیلومتر با بار )
سقف پرواز ----------------------------------- 4600 متر
برگرفته از:ميليتاري-Goebbels
(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند) با تغییرات
__________________










2 کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #108  
قدیمی 10/09/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
هلی کوپتر دلفین






مقدمه:
به بهانه سرویس دهی این هلی کوپتر زیبا و کارآمد در خلیج فارس و سفرهای خوبی که با آن داشتم خواستم شما هم با آن بیشتر آشنا شوید.
این هلی کوپتر یکی از بهترین و کارآمدترین طرح هایی است که تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است .
دامنه فعالیت آن گسترده و به ترابری و امداد هوایی و اورژانس (مدل های 365/AS365 ) و نظامی (مدل HH/MH-65C ) بر می گردد. این هلی کوپتر در حال حاضر بصورت گسترده در کشورهای مختلف جهان از جمله کشور خودمان مورد استفاده قرار گرفته اند و کارنامه بسیار خوبی نیز دارند.قیمت آن هم حدود 10 میلیون دلار می باشد.

طراحی و توسعه:
طراحی اولیه این هلی کوپتر با وزن متوسط اولین بار توسط Eurocopter (در اصل Aérospatiale) انجام گردید و سپس نسخه های مختلف آن با کاربری های گوناگون بوجود آمدند. یکی از ویژگی های متمایز این هلی کوپتر روتور دم آن است که در داخل بدنه قرار گرفته است.
نسخه نظامی آن با نام Eurocopter Panther توسط گارد ساحلی آمریکا با مدل HH/MH-65C Dolphin استفاده می شود. نسخه چینی این هلی کوپتر ها تحت لیسانس Z-9 توسط شرکت Harbin Aircraft Manufacturing Corporation تحت عناوین WZ-9 و WZ-9A-100 تولید می گردد.
تاکنون بیش از 800 هلی کوپتر از انواع AS365/366/565 ساخته شده یا در نوبت ساخت هستند.
باید بخاطر داشت که تا سال 1990 مدل AS365 از این هلی کوپتر با نام SA 365 تولید می شد.

انواع:

SA 365 C
نسخه دو موتوره در سال 1973 با نام دلفین 2 معرفی شد و در 24 ژانویه 1975 اولین پرواز آزمایش خود را انجام داد. در سال 1978 تحویل این مدل شروع شد در مقایسه با مدل قبلی دو موتور 470 کیلووات با طراحی جدید ، توربین 13 پره و ارتفاع پرواز بالاتر برای این مدل در نظر گرفته شده بود. در سال 1981 تولید این مدل هم متوقف شد و هر دو مدل قبلی با مدل های SA 365 N جایگزین شدند.

AS365 N
این نسخه مدل بهبود یافته قبلی است توان موتور ها به 492 کیلووات ارتقاء یافته و سر و صدای کابین هم کاهش پیدا کرد. سه چرخ جمع شونده هم زیر هلی کوپتر نصب شد. این مدل اولین پروازش را در سال 1979 انجام داد و تولید آن از سال 1982 آغاز گردید.

AS365 N1
توان موتورها به 526 کیلو وات ارتقاء و طراحی گیربکس بهبود یافت و تعداد پرده های توربین آن به 11 تا کاهش پیدا کرد. درهای آن هم متحرک شدند. مدل HH/MH-65C Dolphin نیز مثل این است.

AS365 N2
مثل قبلی ها باز هم با ارتقاء موتور به 549 کیلو وات با طرح بهبود یافته و با وزن تیک آف 4250 کیلوگرم و دم تمام کامپوزیتی و افزایش فضای داخل کابین
تولید این مدل در سال 1990 شروع شد و نسخه های چینی آن هم با نام Z-9 و Z-9A هستند(تنها در چین مونتاژ می شوند).

AS365 N3
این نسخه برای ارتفاع بالا و هوای گرم طراحی شد 635 کیلووات توان موتورها افزایش یافت همچنین موتورها تماما با کامپیوتر کنترل می شوند(FADEC).
تحویل این نسخه از سال 1998 شروع شد و الان هم در بازار موجود است.

مدل های دیگری نیز با عناوین AS365 N4 ، AS365 X، EC155 B/B1 در بازار هستند.

همچنین مدل های نظامی آن عبارتند از :










MH/HH-65 Dolphin : هلی کوپتر گارد ساحلی آمریکا مجهز به سیستم جستجوی و نجات با برد کوتاه
SA 365 F/F1 : نسخه نیروی دریایی از روی مدل AS365 N
SA 365 H ، SA 365 K ، SA 365 M : نسخه ارتشی
AS565 AA/AB: مدل تهاجمی
AS565 MA/MB: مدل جستجو و نجات نیروی دریایی
AS565 SA/SB: مدل ضد زیر دریایی
AS565 UA/UB: مدل ترابری






مشخصات عمومی مدل (AS365 N3) :

خدمه : 1 یا 2 خلبان
گنجایش : 12 مسافر
طول : 13.73 متر (45.06 پا)
قطر روتور : 11.94 متر (39.17 پا)
ارتفاع : 4.06 متر (13.32 پا)
وزن خالی : 2،411 کیلوگرم (£ 5،315)
حداکثر وزن موقع تیک آف : 4،300 کیلوگرم (£ 9،480)
توان : (2× Turbomeca Arriel 2C turboshafts, 625 kW (838 shp

عملکرد
حداکثر سرعت : 306 کیلومتر بر ساعت (165 گره ، 190 mph)
محدوده معبر : 446 نیوتن متر ، 827 کیلومتر
سقف خدمات : 5،865 متر (19،242 پا)
نرخ صعود : 8.9 متر / ثانیه (1،759 فوت / دقیقه)

منبع : ویکی پدیا
مترجم :ميليتاري- sina12152000
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #109  
قدیمی 11/09/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
بالگرد چندمنظوره ی آگوستاوستلند AW101 مرلین


ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : در سال 1379، شرکت آگوستاوستلند که ادغام شده ی شرکت آگوستا در ایتالیا و شرکت بریتانیایی وستلند است، نسلی از بالگردهای نیمه سنگین را با نام AW101 معرفی کرد که توانایی انجام عملیات های مختلف را در جنبه های نظامی و غیرنظامی دارد.




بارگزاری مجدد تصویر


اگوستاوستلند در بالگرد AW101 مرلین از مواد بسیار مناسبی استفاده کرده است.

قسمت دماغه، قسمت های بیرونی کابین و محفظه ی نگهدارنده ی لندگیر از کولار ضدآتش ساخته شده و قسمت های نگهدارنده ی موتور توربوشفت و قسمت دم بالگرد از مواد کولار ضدآتش کربنی ساخته شده است.

در فیوزلیج یا بدنه ی این بالگرد از آلیاژ آلومینیوم-لیتیوم استفاده شده است که مقاومت بالایی در هنگام برخورد و ضربه دارد. در این بالگرد از یک فناوری به اسم ACSR جهت کاهش یا خنثی کردن لرزش ها نیز استفاده شده است.



بارگزاری مجدد تصویر

مرلین در ادبیات انگلیسی به معنای یک پرنده ی شکاری کوچک اروپایی است.

بالگرد AgustaWestland 101 در شرایط آب و هوایی مختلفی کاربرد دارد.


در زمستان ها می تواند تا دمای منفی 40 درجه سانتیگراد و در تابستان تا دمای مثبت 50 درجه ی سانتیگراد را تحمل کند. در کل بازه ی تحمل دمایی این بالگرد در شرایط مختلف جوی بین 40- تا 50+ است.


بر اساس اطلاعات ویکیپدیای انگلیسی، در قسمت کاکپیت این بالگرد می توان برخی از سامانه های خاص را بر حسب نیاز نصب کرد. برای مثال می شود یک نقشه ی دیجیتالی روی آن نصب کرد و یا می شود یک سامانه ی مادون قرمز برای استفاده ی بهتر در شب نصب کرد.

بالگرد مرلین یک سامانه به اسم EECU (=واحد کنترل الکترونیکی موتور) را در خود دارد که می تواند پروازی امن را در بادهای شدید به همراه آورد.


از آنجایی که مرلین یک بالگرد چندمنظوره است، می تواند خود را برای عملیات های مختلفی وفق دهد.


برای مثال در نیروی دریایی می تواند عملیات های ASW را انجام دهد. ASW مخفف Anti-Submarine Warfare است. برای این نوع ماموریت ها و سایر ماموریت های دریایی، این بالگرد باید یکی از گزینه های زیر را برای تسلیحات ضد کشتی و ضد زیردریایی خود انتخاب کند:
  1. 4 فروند اژدر از نوع استینگ ری (Sting ray) که بین 8 تا 11 کیلومتر برد دارد و سرعت آن حدود 83 کیلومتر بر ساعت معادل 45 نات یا حدود 0.6 ماخ است.
  2. 2 فروند موشک ضد کشتی
  3. بمب ضد زیر دریایی MK 11 Mod 3

برای عملیات های نظامی بر روی خشکی هر دو انتخاب زیر را دارد.
  1. مسلسل چندمنظوره
  2. راکت
در عملیات های های زمینی، این بالگرد می تواند تعداد زیادی نیرو را جابجا کند.
در حالت نشته 24 نیروی نظامی و در حالت ایستاده (بدون مکان صندلی) 45 سرباز را می تواند به مکان مورد نظر هلیبورن کند.




در موارد غیر نظامی، این بالگرد استفاده ی امدادی دارد و می تواند 16 نفر را در حالت خوابیده حمل کند.

از سایر موارد غیر نظامی، می شود به عملیات های جستجو و نجات اشاره کرد.

سرعت مرلین به 300 کیلومتر بر ساعت نیز می رسد و تا حدود 1390 کیلومتر برد دارد و برای افزایش برد، می تواند به روش P&D سوختگیری هوایی داشته باشد.




بارگزاری مجدد تصویر


این بالگرد، هم اکنون به عنوان یک بالگرد مهم در کشورهای سازنده یعنی انگلستان و ایتالیا و در کشورهای دیگری نظیر کانادا، دانمارک، اندونزی، ژاپن و پرتغال مورد استفاده قرار می گیرد و قرار است دو کشور الجزایر و هند نیز با سفارش به ترتیب 6 و 12 بالگرد به جمع دارندگان این بالگرد چندمنظوره بپیوندند.

(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :

  #110  
قدیمی 27/09/2011
آواتار Alireza_Mahan23
Alireza_Mahan23 Alireza_Mahan23 آفلاین است
معاون کل تالار

مدال افتخار پادشاه ایرانی مدیر نمونه ماه مدیر نمونه ماه 

 

نام: عليرضا
جنسيت: مرد
شغل: مهندس عمران
محل سکونت: ایران-مشهد
مدرک تحصيلی: کارشناسی ارشد
پست: 19,274
سپاس: 6,580
از این کاربر 13,538 بار در 7,963 پست سپاسگزاری شده
اعتراض ها: 4
به این کاربر 8 بار در 8 پست اعتراض شده
چوب: 7,418,212
ارسال پیغام Yahoo به Alireza_Mahan23
Sikorsky CH-53E Super Stallion

چگونه می توانید یک خمپاره انداز ۷۲۶۰ کیلوگرمی M198 را به همراه خدمه و مهمات، شبانه از دشتی ناهموار و بدون جاده عبور دهید؟ خب، پیشنهاد ما استفاده از Super Stallion است که لقب بزرگترین و قوی ترین اسب پرنده ارتش آمریکا را دارد.

Sikorsky CH-53E Super Stallion در حقیقت بزرکترین و سنگین ترین هلیکوپتر در دنیای غرب است ‫(‬حساب شرق با توجه به تجهیزات چین و روسیه، کاملا جدا است‫).‬ این بالگرد توسط صنایع هوایی Sikorsky Aircraft و بر مبنای طرح هلیکوپتر CH-53D Sea Stallion ساخته شده است‫.‬ صنایع سیکورسکی اسب پرنده اش را به سه موتور و هفت پره گردان مجهز کرد و قسمت متحرک عقب را هم ۲۰ درجه چرخاند تا قدرت مانور و بلند شدن این پرنده غول پیکر را افزایش دهد‫.‬ این بالگرد اولین بار در سال ۱۹۸۱ به خدمت ارتش آمریکا در آمد و هنوز هم در نیروی دریایی مهمترین وسیله نقلیه برای جابجایی نیرو، مهمات و تجهیزات به شمار می رود‫.‬

(فقط كاربران عضو مجاز به دیدن لینک ها هستند)

Super Stallion در ارتش آمریکا بیشتر با نام Hurricane Maker یا طوفان ساز شناخته می شود‫.‬ زیرا نیروی گریز از مرکز و جریان هوایی که این غول پرنده هنگام بلند شدن ایجاد می کند، به راحتی می تواند افراد را از جای خود کنده و به اطراف پرت کند‫.‬ شفت توربوی سه گانه T64-GE-416 آنقدر توانمند است که نیروی لازم برای بلند کردن و انتقال ۵۵ سرباز با ساز و برگ کامل، یا ۱۳۶۰۰ کیلوگرم بار را تامین کند‫.‬ اگر هم تجهیزات را به زیر هلیکوپتر آویزان کنید، می توانید وزن آنها را تا ۱۶۳۰۰ کیلوگرم افزایش دهید‫.‬ یعنی اینکه یک کامیون موشک انداز هشت چرخ یا یک هلیکوپتر را به راحتی برای تان جابجا می کند‫.‬

CH-53E نسبت به اسبهای قبلی نیروی دریایی آمریکا به شکل قابل توجهی بهبود یافته است‫.‬ سیستم انتقال نیروی آن قوی تر شده، تیغه های گردان آن از آلیاژ تیتانیوم‫-‬فایبرگلاس ساخته شده اند و به سیستم کنترل پرواز خودکار مجهز شده است‫.‬ سیستم کنترل پرواز دیجیتال این هلیکوپتر از فشار بیش از اندازه خلبان به بالگرد که ممکن است باعث سقوط آن شود، جلوگیری می کند‫.‬

این پرنده آهنی بیش از ۳۰ متر طول، ۸.۵ متر ارتفاع و ۱۴۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد. با این حال موتورهای قدرتمند CH-53E می توانند تا ۱۷۳ گره (یا ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت) سرعت بگیرند و مسافت تقریبی ۵۵۰ مایل دریایی (۱۰۱۸ کیلومتر) را بپیمایند. این هلیکوپتر به کاهنده های مادون قرمز ویژه ای در انتهای لوله اگزوز موتور مجهز شده که تا حد زیادی ردپای حرارتی این غول پرنده را از بین می برند. این کار تقریبا موشک های زمین به هوای دارای ردیاب حرارتی را از فقل شدن روی این بالگرد، باز می دارد و جان وی را نجات می دهد. اگر هم CH-53E مورد حمله قرار گیرد به سیستم دفاعی chaff dispenser system مجهز بوده و همچنین قسمت های حیاتی و استراتژیک بدنه آن با تیتانیوم و kevlar (نوعی فیبر سنتتیک) پوشانده شده اند.

این هلیکوپتر همچنین به ابزارهایی چون دید در شب، FLIR یا حسگر گرمایی ، Doppler یا کاهنده صدا و رادار جستجوگر زمین مجهز است، که تمامی این ابزارها اطلاعات خود را از طریق صفحه نمایش و کلاه خلبان در اختیار وی می گذارند. اگر هم خلبان مجبور به درگیری و پاسخ به آتش دشمن باشد، دو مسلسل BMG XM218 کالیبر ۵۰ در جلو و یک مسلسل GAU-21 کالیبر ۵۰ در عقب این هلیکوپتر نصب شده اند. همچنین می توان یک موشک ضدهوایی یا دو موشک استینگر AAM هم بر روی این هلیکوپتر سوار کرد.

البته CH-53E علی رغم ماموریت های برجسته ای همچون نجات کارکنان سفارت آمریکا در موگادیشو هنگام شروع جنگ داخلی سال ۱۹۹۱ سومالی، نجات کاپتان Scott O'Grady پس از سقوط هواپیمای اف-۱۶ در ۱۹۹۵ بر فراز بوسنی و یا انجام طولانی ترین عملیات آبی-خاکی تاریخ، با فرود ۶ فروند CH-53E در افغانستان سال ۲۰۰۱، به پایان عمر خود نزدیک شده است. قرار است این هلیکوپتر به زودی با CH-53K جایگزین شود که به موتورهای جدید و پره هایی با آلیاژ جدید و کابین خلبان عریض تر مجهز شده است.

منبع: نارنجی
__________________










کاربر زیر بخاطر پست مفید از Alireza_Mahan23 سپاسگزاری کرده اند :
گفتگو قفل شد

سایت های اجتماعی

برچسب ها
بالگرد, نظامي, هليكوپتر, هواگرد, پارسيكينگ, چرخبال



کاربران در حال دیدن تاپیک: 1 (0 عضو و 1 مهمان)
 

(نمایش-همه کاربرانی که این تاپیک را مشاهده کرده اند : 44
ahosseinzade, ahwaz.gentleman, ali13mah, Alireza_Mahan23, amf2537sh, ashkmah, Aslan2, chichal, farhadrajabi, ghjhj, hadi71, hernan, hosseinna, javadblackhawk, jhksjdf, m.ariaboy, maxim, mohsen .64, mos55499, mrnch, najella, parsa66, PAYAMBAR, pedram_vis, peiper, pirouz62, qazqwer, rasols, reza-s, saman 1993, sami011, shabe mahtab, shear, sonami, talarkhan, tavazoee63, محمد355, محب علی, ناشناس عجیب, کردستانی, xilinx, انسوی فضا, تسو, زهره87
ابزارهای تاپیک جستجوی این تاپیک
جستجوی این تاپیک:

جستجوی پیشرفته

قوانین ارسال
شمانمی توانید تاپیک جدید ارسال نمایید
شمانمی توانید پاسخی ارسال نمایید
شمانمی توانید پیوست ارسال نمایید
شمانمی توانید پست های خود را ویرایش نمایید

کد بی بیفعال است
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کدهای HTML غیر فعال است

مراجعه سریع


زمان محلی شما با تنظیم GMT +4.5 هم اکنون 14:07 میباشد.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2006 - 2014 ParsiKing. All Rights Reserved to Parsiking Group
دامین های زیر جهت ارائه خدمات در مالکیت سایت پادشاه ایرانی می باشد
parsiking.com - parsiking.biz - parsiking.org - parsiking.net - parsiking.in - parsiking.ir
vBCredits v1.4 Copyright ©2007 - 2008, PixelFX Studios